T-interim zal een gericht actieplan opstellen om het recente voorval van discriminatie aan te pakken en gelijkaardige incidenten te vermijden. Uitzendconsulenten van t-interim in de regio Kortrijk zouden toegegeven hebben aan discriminerende eisen van klanten.
BRUSSEL De groep betreurt ten zeerste het voorval, ‘te meer omdat t-interim een actief niet-discriminerend beleid voert’. T-interim belooft dan ook zijn huidig beleid rond non-discriminatie door te lichten en een actieplan op te stellen. ‘Onze consulenten moeten kunnen omgaan met dit soort situaties’, zegt Walter Verwimp, divisiedirecteur van t-interim.

Federgon, de koepelorganisatie van uitzendkantoren, wil in elk bedrijf een vertrouwenspersoon introduceren bij wie consulenten te rade kunnen gaan als ze geconfronteerd worden met discriminerende vragen van klanten. ‘Die maatregel zullen we zeker uitvoeren, maar we willen verder gaan dan de sector ons voorstelt’, zegt Verwimp. ‘We willen dergelijke incidenten voorkomen door opleidingen te organiseren en meldingspunten op te richten. En als het dan toch gebeurt, moeten er na onderzoek sancties volgen.’

Ondertussen onderzoekt t-interim samen met het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR) hoe het centrum het uitzendkantoor kan ondersteunen bij opleidingen.

Federgon wou niet reageren op de schending van het discriminatieverbod door t-interim. ‘Zolang we geen kennis hebben van de exacte feiten, kunnen we niet reageren. Maar we kunnen enkel benadrukken dat onze federatie strijdt tegen iedere vorm van discriminatie’, zo luidt het.