Marktaandeel StuBru daalt
Foto: rr
BRUSSEL - Studio Brussel heeft in de periode van januari tot maart zijn marktaandeel bij de luisteraars ouder dan 12 jaar zien dalen van 7,5 tot 5,3 procent. Dat blijkt uit luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Q-Music breit hiermee een vervolg aan zijn groei van de laatste maanden en komt uit op 12,2 procent.
Na een dip enkele jaren terug was de jongerenzender van de openbare omroep al geruime tijd bezig zijn marktaandeel opnieuw uit te breiden. Bij de vorige meting, die werd uitgevoerd in de periode van september tot december 2004, daalde Studio Brussel met 1,1 procent tot 7,5 procent. Nu komt de zender uit op 5,3 procent.

Opmerkelijk is de blijvende groei van de commerciële landelijke omroep Q-Music van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa). De zender noteerde vorige keer al een flinke groei tot 11,2 procent. Daar komt nog eens één procent bij. Meteen is Q-Music, amper 3,5 jaar na zijn lancering, de derde grootste radiozender in Vlaanderen.

Radio Donna ging tijdens de vorige meting sterk achteruit, maar wist zich ditmaal te handhaven op 18,7 procent. Nog bij de openbare omroep zakt informatiezender Radio 1 van 11,3 naar 9,3 procent, terwijl Klara van 2,8 naar 2,1 procent daalt.

De grootste zender blijft onbedreigd Radio 2. De familiezender van de VRT kwam bij de vorige meting uit op 32,5 procent en doet daar ditmaal nog een schepje bovenop, om af te klokken op 34,8 procent. Op twee staat Radio Donna. De hitzender daalde de vorige periode fors tot 18,5 procent, maar wist zich ditmaal te handhaven met 18,7 procent.

Informatiezender Radio 1 moest vorige keer 1,6 procent aandeel inboeten om op 11,3 procent uit te komen. Ook nu gaat het eerste net van de openbare omroep erop achteruit tot 9,3 procent. De commerciële zender 4FM klom eind vorig jaar van 3,5 naar 5,8 procent, maar moet ditmaal opnieuw wat van zijn winst inboeten en eindigt op 4,7 procent.

Klara haalt een marktaandeel van 2,1 procent, tegenover 2,8 procent bij de vorige meting. Bij de ’kleinere’ zenders komen Radio Contact, Radio Mango en TOP Radio uit op respectievelijk 1,6 procent, 1,1 procent en 1 procent.