Vlaams Belang gaf vandaag, ruim een jaar op voorhand, het startschot van zijn campagne voor de Vlaamse verkiezingen van 2009. De partij trekt voluit de Vlaamse kaart en wil elk Vlaams gezin een leeuwenvlag bezorgen.
Vlaams Belang wil dat Vlaanderen de komende maanden zwart en geel kleurt en gaat daarom 300.000 leeuwenvlaggen uitdelen en andere gadgets met het logo VL, dat centraal staat in de campagne.

Vlaams Belang wil zich op die manier profileren als alternatief voor het 'communautaire geklungel' van de traditionele partijen. De partij richt haar pijlen vooral op CD&V en premier Yves Leterme.

Het echte start van de campagne wordt op 1 mei in Antwerpen gegeven. Een eerste stap werd afgelopen zondag al gezet, met de aanduiding van de lijsttrekkers voor de stembusslag. Het gaat om Frank Vanhecke (West-Vlaanderen), Filip Dewinter (Antwerpen), Joris Van Hauthem (Vlaams-Brabant), Karim Van Overmeire (Oost-Vlaanderen) en Linda Vissers (Limburg).

Vlaams Belang staat voor een loodzware opdracht. In 2004 kon het toenmalig Vlaams Blok 24,3 procent van de kiezers overtuigen. In de laatste politieke barometer van De Standaard en VRT werd de partij teruggeslagen tot 15,1 procent.