India maakt pagina's voor Nederlandse kranten
De Nederlandse regionale kranten van de Telegraaf Media Groep laten vanaf september hun advertentiepagina's maken in India. Dochterbedrijf HDC Media, uitgever van Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad en De Gooi- en Eemlander, richt hiervoor een bedrijf op met het Indiase Nintec en het Nederlandse reclamebureau Luminus.
De nieuwe gezamenlijke onderneming biedt de opmaakdiensten ook aan andere (Europese) uitgevers aan. Het is een initiatief van de regionale krantenuitgever. HDC Media noch moederconcern Telegraaf is vooralsnog van plan redactionele pagina's elders te laten opmaken of andere activiteiten uit te besteden aan India.

HDC mediadirecteur Tim Klein zei vrijdag dat het doel is om tot een kostenbesparing van 50 procent op jaarbasis te komen. ,,Dan spreken we over enkele honderdduizenden euro.'' Hoeveel arbeidsplaatsen verloren gaan met de uitbesteding naar Nintec in Ahmadabad, kon Klein niet zeggen. De opmaak van de betreffende advertentiepagina's was al uitbesteed aan verscheidene bedrijven buiten het concern.

Het gaat volgens Klein om 20.000 à 25.000 advertenties op jaarbasis. Dat zijn vooral advertenties van regionale ondernemers die niet door reclamebureau's zijn gemaakt. Wellicht worden ook de familieberichten in India opgemaakt. Klein: ,,Dat hangt ervan af hoeveel tijd het kost om ze op deze manier op te maken.''

Het technisch advertentiebedrijf van HDC is de afgelopen jaar flink gereorganiseerd en gekrompen. Het aantal werknemers is verminderd van 165 naar 25.