Een nieuw, onzinnig Europees reglement heeft de touringcarsector vorig jaar 30 procent omzet gekost. Dat zegt Luc Glorieux, de oud-voorzitter van beroepsfederatie FBAA, in Het Nieuwsblad op zondag. Hij vermoedt dat dit verklaart waarom vorig jaar een kwart minder autobussen werden gecontroleerd.
In 2007 werd een kwart minder controles op autobussen uitgevoerd. Alles samen waren het er 2.505. Het aantal boetes en processen-verbaal daalde van 14 naar 9,5 procent.

Ook buitenlandse bussen op doorreis worden scherp in de gaten gehouden. Het aantal buitenlandse controles nam toe tot 60 procent van het totaal, met evenveel inbreuken als bij binnenlandse bussen tot gevolg, zo blijkt uit cijfers die Kamerlid Guide De Padt (Open Vld) bij minister van Mobiliteit Yves Leterme opvroeg.

Volgens Glorieux, de organisator van vakbeurs Busworld, vinden minder controles plaats "uit schaamte", omdat de sector sinds vorig jaar lijdt onder een nieuw Europees reglement. Door die regel werd de sector vanaf 11 april onderhevig aan de verplichtingen inzake de rijtijden van het vrachtvervoer.

"Die blunder kostte ons op minder dan een jaar tijd 30 procent van onze omzet", aldus Glorieux. Hij wordt bijgetreden door Yves Mannaerts, de huidige voorzitter van de beroepsfederatie.