Carrefour, de grootste Belgische supermarktgroep, verliest opnieuw terrein ten opzichte van haar belangrijkste concurrenten Delhaize en Colruyt. Dat berichten De Tijd en De Morgen donderdag.
Carrefour boekte in 2007 een omzet van 4,76 miljard euro. Dat is 0,4 procent minder dan een jaar geleden. De grootste daling werd opgetekend door de supermarkten uitgebaat door de groep zelf (-2,9 procent).

De hypermarkten, Carrefours belangrijkste activiteit, gingen 1,4 procent achteruit. De franchisewinkels, Carrefourvestigingen uitgebaat door een zelfstandige, boekten 3,7 procent meer omzet.

In dat vierde kwartaal kwam de omzet van Carrefour uit op 1,27 miljard euro, nauwelijks meer dan een jaar eerder (+0,1). Op basis van die cijfers verliest Carrefour opnieuw marktaandeel in ons land.

Delhaize, het Belgische nummer twee, boekte in het vierde kwartaal een omzetgroei met 1,4 procent tot 1,14 miljard euro. Over het hele jaar boekte Delhaize een omzetgroei met 1,7 procent tot 4,36 miljard euro.

Colruyt, de derde speler, komt pas eind januari met cijfers, maar commercieel directeur Jean-Pierre Roelands liet onlangs verstaan dat de groep ook vorig jaar haar opmars doorzette en marktaandeel won.