BRUSSEL - Het vernieuwde eerste net van de openbare omroep, Eén, heeft een sterke start genomen. Het sloot het weekend af met bijzonder hoge kijkcijfers. Acht programma’s, waarvan drie nieuwe, haalden meer dan een miljoen kijkers, zo meldt de persdienst van de VRT-televisie.

De naamswijziging van TV1 in Eén werd vrijdagmiddag een feit. Ook het nieuwe logo, de nieuwe netaankleding, vormgeving en een nieuw omroepconcept werden op de kijker losgelaten. De zender haalde die dag een marktaandeel van 30,4 procent en 36,1 procent in primetime. Ten opzichte van twee weken terug (vorige week vond de Tsunami-actie plaats) is dat een stijging met respectievelijk 4,4 en 7,2 procent.

Op zaterdag groeide het marktaandeel van 29,3 naar 30,9 procent over 24 uur en van 34,8 naar 39,6 procent in primetime. Zondag verhoogde Eén het globale marktaandeel van de voorbije weken tot 28,8 procent over de hele dag en 36,4 procent tussen 17.00 en 23.00 uur. Van de nieuwe programma’s gingen Hallelujah en De Thuisploeg vrijdag en De Bovenste Plank gisteren boven het miljoen kijkers.

Ondertussen noteerde Vijftv, het zusje van VT4, de beste week sinds de start in oktober. Het gemiddelde marktaandeel van de commerciële zender bedroeg drie procent in de doelgroep vrouwen van 20 tot 49 jaar. Het doel is om na vijf jaar een marktaandeel van vijf procent te halen.