BRUSSEL 24/01 - De Persgroep, het moederbedrijf van onder meer Zone 02/, Zonde 09/ en De Morgen, lanceert eind deze maand ook in Nederland twee nieuwe stadsmagazines. Rotterdam krijgt Zone 010/ en in Amsterdam gaat Zone 020/ van start, zo meldt de mediagroep.

De stadsmagazines worden gelijktijdig gelanceerd op 26 januari. In België bestaat het concept al sinds oktober 2000. Toen ging in Antwerpen Zone 03/ van start als gratis stadsmagazine met allerlei uitgaansmogelijkheden. Later kregen ook andere steden ,,hun'' editie. Ze verschijnen op een totale oplage van 270.000 exemplaren, met een gemiddelde pick-up rate van 92 procent.

In Amsterdam en Rotterdam verschijnen de magazines met een startoplage van 85.000 exemplaren elk. Ze worden verdeeld via 400 displays per stad. De Persgroep beschikt in beide steden over een team dat instaat voor redactie, lay-out en advertentiewerving.

Het bedrijf noemt de lancering ,,een logische stap''. Sinds de investeringen in de Amsterdamse stadskrant Het Parool in 2003 is Nederland immers de tweede thuismarkt van De Persgroep, luidt het.