’Belgisch leger wilde absoluut dat 90mm kanon’
’Heel vreemd dat het Belgisch leger nu het contract wilt herroepen, omdat ze niet tevreden zijn met het kaliber van hun kanon op onze pantserwagens. Wij hebben systematisch de boodschap gekregen dat het enkel dit type kanon moest zijn’, zegt Heinz König, directeur sales & marketing van het Zwitserse defensiebedrijf Mowag. Dat levert de nieuwe pantserwagens.
König bevestigt daarmee wat Defensie onder de vorige minister André Flahaut (PS) altijd is blijven ontkennen, dat het Belgische leger ongelofelijk gelobbyd heeft om het atypische kaliber van 90mm op hun nieuwe pantserwagens te krijgen. ‘Van het schrappen van dit contract kan volgens ons geen sprake zijn’, zegt König.

De rel rond de 90mm-kanonnen van het leger woedt zo verder. De nieuwe minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) kondigde gisteren aan dat hij dat type bewapening, lichter dan alle Navo-partners die met 105mm en 120mm kalibers werken, niet wil op de nieuwe pantserwagens.

Minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx (PS) reageert gepikeerd. 'Dit is een individuele beslissing van De Crem. Blijkbaar moet hij de regels van de collectieve besluitvorming nog leren.'

In 2006 werd het contract van 700 miljoen euro toegewezen aan Mowag. De AIV’s (armoured infantry vehicle) van het type Piranha IIIC moeten de opvolgers worden van de verouderde Léopard-tanks, en dus het meest krachtige oorlogsmateriaal voor de landcomponent.

Begin 2006 besliste minister Flahaut om 40 pantserwagens uit te rusten met 90mm-kanonnen. De keuze voor dat kaliber, dat door geen enkele Navo-partner wordt gebruikt, was zeer omstreden. De Luikse kanonnenbouwer CMI zou instaan voor de bouw van het kanon, munitiefabrikant Mécar uit Waals-Brabant zou de obussen leveren.

Electorale motieven speelden mee bij een militaire aankoop, de Inspectie van Financiën gaf tot twee keer toe een vernietigend advies.

Flahaut en zijn militaire top, onder wie generaal Jacques De Winter, baas van de Material Resources, zijn altijd bij hoog en laag blijven beweren dat ook een 105mm kanon eventueel overwogen werd, maar dat 90mm ‘de juiste en logische keuze was’. Mowag spreekt hen nu dus radicaal tegen, en bevestigt wat de Inspectie van Financiën al lang vermoedde: er speelden geen militaire redenen, het ging om jobs in eigen streek.

Het contract met CMI bedraagt 42 miljoen euro, ze moeten daarvoor de eerste schijf van 18 Piranha’s uitrusten met een 90mm-kanon. Dat contract wil De Crem schrappen, niet het contract met Mowag. Alleen is het niet duidelijk of de Piranha’s ook zwaar genoeg zijn om een zwaarder 105mm-kanon te dragen.

Met Mécar is nog geen enkel contract over munitie getekend, dus dat hoeft niet geschrapt te worden. Veel last heeft het bedrijf niet van die gemiste kans - België is goed voor amper twee à drie procent van Mécars bestellingen. Mécar meldt ook nog dat het munitie in huis heeft voor zowel 90mm- als 105mm-kanonnen.