Nieuwe definitie voor 'lichte vrachtauto'
Foto: rr
BRUSSEL - Het Vlaams parlement heeft vandaag een decreet goedgekeurd dat een nieuwe definitie invoert van het begrip 'lichte vrachtauto'. Dat moet een einde maken aan het oneigenlijk gebruik van de fiscale voordelen van een lichte vrachtwagen.

Op het gebruik van lichte vrachtwagens moet je minder belastingen betalen. Heel wat mensen met een grote wagen, zoals terreinwagens of grote monovolumes, laten hun voertuig als lichte vrachtwagen registreren terwijl die eigenlijk als personenwagen wordt gebruikt.

Het decreet legt nu vast dat enkel wagens met een afgescheiden laadbak als lichte vrachtwagen kunnen worden ingeschreven. De grootte van de laadbak moet ook minstens de helft bedragen van de lengte van de wielbasis, in plaats van dertig procent nu. De jaarlijkse autokeuring zal hierbij instaan voor de controle.

De fiscale definitie komt er ook in de andere gewesten, zodat er geen fiscale concurrentie tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel zal ontstaan. Het Vlaams parlement keurde ook het samenwerkingsakkoord tussen de gewesten goed. De maatregel moet naar schatting de gewesten 8,7 miljoen euro meer opbrengen, waarvan 4,6 miljoen euro voor Vlaanderen. Enkel het Vlaams Belang onthield zich bij de stemming, de andere fracties stemden voor.