Winkels bieden nu al kortingen
Foto: wkb
BRUSSEL - Winkeliers geven de klanten nu al kortingen, nog voor de koopjesperiode van start is gegaan. Ze doen dat uit pure noodzaak, zegt de distributiefederatie Fedis. De klanten geven immers minder uit. Unizo vreest voor neerwaartse prijzenspiraal.

,,Normaal worden er geen kortingen gegeven in deze periode, maar nu moeten winkels het doen om klanten over de streep te trekken," zegt Peter Haegeman van Fedis in de krant Het Laatste Nieuws.

Kledingzaken mogen geen korting geven voor het einde van de sperperiode op 3 januari. Toch staan de soldenrekken al overal in de winkels. Het is volgens de winkelmanagers korting geven, of verlies maken. Ook andere sectoren bieden stevige kortingen, zelfs op populaire kerstcadeaus.

Volgens Haegeman kwam de kerstshopping erg laat op gang. Ook het feit dat in Nederland de koopjes al wel officieel gestart zijn, zorgt ervoor dat in België de winkels zich verplicht voelen om korting te geven.

Prijzenspiraal

Unizo, de organisatie voor zelfstandige ondernemers, roept de modewinkeliers op om nog geen kortingen te verlenen. Unizo vreest dat dit voor de sector zou leiden tot een neerwaartse prijzenspiraal.

Unizo roept op om te wachten tot het begin van de koopjesperiode, op 3 januari. ,,Indien nu al kortingen worden aangeboden, komt de sector in een neerwaartse prijzenspiraal terecht waardoor finaal niemand nog leefbare winstmarges overhoudt", staat in een persbericht van Unizo. De ondernemersorganisatie verwijst naar de Nederlandse voedingssector, waar sinds dit jaar een ware prijzenslag woedt, met heel wat negatieve gevolgen: de winstmarges zijn lager zodat er bespaard wordt op de tewerkstelling en op het aanbod, aldus Unizo.

Dat er kortingen worden gegeven is niet onwettelijk. In de sperperiode -verschillende weken voor de koopjes van start gaan- mogen alleen geen kortingen worden geafficheerd of aangekondigd. Aan de kassa kan de klant echter steeds een korting worden toegekend.