Polemiek rond cannabis in TMF Mobile-reclame
Foto: tmf
De jongste reclamecampagne van telefoonoperator TMF Mobile ligt onder vuur. Drie organisaties, waaronder OIVO, zien in de reclame een indirect pleidooi voor de legalisering van cannabis en 'een oproep tot het plegen van een overtreding'. TMF Mobile ontkent dat het met deze campagne het gebruik van cannabis wil promoten.
De reclamecampagne van TMF Mobile toont een beeld dat lijkt op een cannabisblad waarvan de bladen bestaan uit draagbare telefoons, met daarbij de slogan 'Legalize It'.

In een gemeenschappelijke mededeling noemen OIVO, Infor-Drogues en Univers Santé deze reclame onverantwoord, 'want om de doelgroep van TMF Mobile te bereiken hebben reclameagenten niet geaarzeld om het gebruik van cannabis voorop te stellen, en de legalisatie ervan als uitgangspunt te nemen'. De drie verenigingen spreken van een 'oproep tot het plegen van een overtreding'.

'Jongeren gevoelig voor reclame'

Cannabis wordt als verkoopsargument gebruikt, terwijl de kweek, het houden en de verkoop verkoop van cannabis verboden zijn, klinkt het. Bovendien is de boodschap gericht aan jongeren, die 'bijzonder gevoelig zijn voor reclame'.

Het OIVO pleit nogmaals voor een strengere omkadering en reglementering van dergelijke reclame, door een nauwkeurigere en dwingendere wetgeving en door de oprichting van een Observatorium voor Reclame, als middel voor dialoog en overleg met een wetenschappelijke achtergrond. Een dergelijk werktuig zou het mogelijk maken om een echte publicitaire ethiek te ontwikkelen.

TMF: 'Jongeren niet onderschatten' TMF Mobile laat in een reactie weten dat het bedrijf niet de bedoeling heeft cannabisgebruik te promoten en geen standpunt wil innemen in het debat rond de legalisering van de softdrug. 'Wij communiceren altijd in de taal van de jongeren, en die is altijd wat rebels. Het gaat hier duidelijk om een boodschap met een knipoog die jongeren perfect begrijpen', zegt An Steylemans, woordvoerster bij TMF Mobile, die ook vraagt jongeren niet te onderschatten.

Bovendien is de slogan van de campagne gelinkt aan het aanbod, dat sms’jes voorstelt aan een prijs die zo laag is 'dat het bijna illegaal is', luidt het. TMF Mobile biedt diensten aan voor mobiele telefonie en is een samenwerking tussen Proximus (Belgacom) en de Vlaamse muziekzender TMF (MTV Networks).

Hoewel de drie organisaties geen verdere acties ondernemen tegen TMF Mobile, zijn er al klachten van klanten bij de Jury inzake Ethische Publiciteit (JEP).