Twintig procent van de Europese tunnels scoort ondermaats op het gebied van veiligheid, zo blijkt uit tests van 152 tunnels in achttien landen, waaronder België. Dat hebben de automobielorganisatie Touring en de Internationale Automobielfederatie (FIA) dinsdag gemeld tijdens een persconferentie.
Uit het European Tunnel Assessment Program (Eurotap, een samenwerkingsverband van twaalf mobiliteitsclubs onder de koepel van de FIA) blijkt dat gepaste investeringen en maatregelen door de overheden tot 'een fenomenale verbetering van de veiligheid' van de tunnels leiden.

België tiende

De beste tunnels zijn de Ottsdorftunnel in Oostenrijk, de Markusbergtunnel in Luxemburg, de M-12-tunnel in Spanje en de Brinjetunnel in Kroatië. België werd niet volledig opgenomen in de ranking, aangezien er de laatste drie jaar slechts drie tunnels getest werden (Belliard, Liefkenshoek en Kennedy).

'Uitgaande van de resultaten en de gebruikte parameters stellen we vast dat we met ons land op de tiende plaats (op achttien) belanden', klinkt het bij Touring. België scoort wel het absolute record voor wat de afstand betreft tussen de noodtelefoons en die tussen de nooduitgangen (50 meter).

Kennedytunnel scoort slecht

De 2,1 kilometer lange Brusselse Belliardtunnel werd in 2005 gecontroleerd en scoorde zeer goed. Op het gebied van ontsnappingsroutes en management bij incidenten is de tunnel wel voor verbetering vatbaar.

De 1,4 kilometer lange Antwerpse Liefkenshoektunnel werd in 2006 getest en scoorde eveneens zeer goed, op verkeerstoezicht en management bij noodgevallen na. De Kennedytunnel, ook al in Antwerpen, scoorde in 2007 ronduit slecht en zelfs zeer slecht op het gebied van communicatie en management bij noodgevallen.

Ondanks de vastgestelde verbeteringen en resultaten blijven volgens Touring onaanvaardbaar veel tunnels ondermaats scoren en niet voldoen aan de Europese minimumnormen.

De meeste tekortkomingen werden vastgesteld op het vlak van vluchtwegen (32 procent van de tunnels faalde), brandveiligheid (28 procent faalde) en het management van de tunnels (28 procent faalde). De slechtste tunnels bij de controles in 2007 bevonden zich in Italië, Noorwegen en Spanje.