BRUSSEL - Iets meer dan 1 miljoen kijkers hebben maandagavond het interview met Marc Dutroux op Telefacts op VTM gevolgd. Dat is een uitzonderlijk resultaat, maar de media-aandacht die eraan vooraf is gegaan, is daar niet vreemd aan. Dat zegt Mark Vanlombeek, woordvoerder van de Vlaamse Mediamaatschappij.
Met 1.003.600 kijkers en een marktaandeel van 48,2 procent scoort Telefacts bijzonder goed. Normaal heeft het programma tussen de 600.000 en 650.000 kijkers, met uitschieters tot 800.000 kijkers. De laatste keer dat het actualiteitsprogramma van de commerciële omroep de kaap van de 1 miljoen kijkers wist te ronden, was in december 1998. Telefacts bracht toen reportages over mensen die plots in de armoede belanden, jongerengeweld en gynaecologische fouten.

In een reactie op het bericht van de Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten van België dat de zaak zal aangekaart worden bij de Raad voor Deontologie, antwoordt Vanlombeek ,,dat alle journalisten die ons de voorbije dagen gebeld hebben, hetzelfde zouden gedaan hebben als VTM-journalist Thomas Vanhemeldonck''.

De omstreden reportage kan mogelijk ook door de Franstalige commerciële zender RTL uitgezonden worden. De directie van RTL beraadt zich nog over bepaalde scènes en beslist woensdag of het de reportage vrijdag zal uitzenden.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig