Belgische Umicorewagen leidt zonnewagenrace
De Umicar Infinity, de zonnewagen van het Belgische Umicoreteam, ligt aan de leiding van de editie 2007 van de World Solar Challenge, het officieuze kampioenschap voor wagens die alleen op zonne-energie worden aangedreven, zo is zondagavond op het voorlopige uitslagenbord af te lezen.
De twintig jaar bestaande World Solar Challenge (of Race) is een tweejaarlijks evenement waarbij het de bedoeling is milieuvriendelijke propulsietechnieken van auto’s met elkaar in competitie te laten komen.

De race startte zondag in Darwin en leidt 3.000 km verderop naar Adelaïde. De snelste wagens zouden daar donderdag al binnenrijden.

De wagen van het Umicore Solar Team, dat na de kwalificatieritten in ’pole position’ was vertrokken, bereikte als leider in de 'Challenge'-klasse de eerste rust- en overnachtingsplaats Dunmarra.

'De weg is nog lang maar deze bliksemstart bewijst alvast dat de grondige voorbereiding en het professionalisme van het team hun vruchten afwerpen', aldus woordvoerder Bart Crols.

Het bedrijf Umicore is hoofdsponsor van het Umicore Solar Team en levert de germanium-substraten voor de gesofisticeerde zonnewagen. De substraten vormen het basismateriaal van de hoog-efficiënte zonnecellen die de auto aandrijven.

Een van de favorieten lag er al vrijwel meteen uit. Want de wagen van de universiteit van Michigan crashte enkele minuten na de start tegen een assistentiewagen.

De Nuna 4, de wagen van het Nederlandse Nuon Solar Team, dat de vorige twee edities won, kende problemen van het laatste ogenblik en miste - zoals dat in de Formule 1 heet - zijn start. Het staat volgens het voorlopige uitslagenbord (dat onder andere geen rekening houdt met straftijd) derde en naar eigen zeggen tweede. Het team zegt op zijn blog op het laatste ogenblik nog de Australische Aurora te zijn voorbijgegaan.

Het Nederlandse team, waarin ook Belgen vertegenwoordigd zijn, vestigde vorig jaar met 29 uur 11 minuten een nieuw record. De wagen reed daarvoor gemiddeld ongeveer 100 km per uur (over de gewone en soms gevaarlijke weg).

Er nemen dit jaar 61 teams uit twintig landen deel aan het evenement dat geëvolueerd is van een aangelegenheid voor enthousiaste amateurs tot een goed gefinancierd professioneel evenement.

Dit jaar is er ook een categorie voor hybride wagens, voortgedreven door elektriciteit en fossiele brandstof, en voor wagens die op ethanol rijden.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig