BRUSSEL - Het verkopen of kopen van kopieën van cd's is stelen. Dat is de boodschap die we vanaf 28 september onder meer in de bioscoop te horen zullen krijgen. Artiesten en muziekproducenten willen met een campagne duidelijk maken dat kopiëren niet onschuldig is. Het wordt integendeel een zwarthandel waar miljoenen franken mee gemoeid zijn.
Kort na de release van zijn debuut-cd kreeg Joost Zweegers (Novastar) te horen dat zijn cd het meest gekopieerde schijfje was op de VUB. Misschien als compliment bedoeld, maar de zanger van Novastar kon het niet echt appreciëren. Hij schat dat er in Belgie 10.000 illegale kopieën van zijn cd in omloop zijn.

Net omdat ze zo betrokken zijn, waren veel Belgische artiesten vandaag aanwezig op de persvoorstelling waar Ifpi Belgium, de vereniging van muziekproducenten, Microcam, die van artiesten en Sabam de campagne voorstelden.

Met de slogan 'kopieën van cd's kopen of verkopen is stelen' op posters, stickers, drukwerk, t-shirts of bierkaartjes en een niet mis te verstane spot in de bioscoop wil de muziekwereld duidelijk maken dat de piraterij niets minder is dan ordinaire diefstal.

Het probleem is immers niet te onderschatten. In België werden vorig jaar 30 miljoen blanco cd's verkocht tegen 20 miljoen muziek-cd's. De sector schat dat 12 miljoen schijfjes niet voor persoonlijk gebruik bestemd zijn. In alle scholen en veel bedrijven worden gekopieerde cd's verhandeld, een handel die zeer lucratief is. Er worden ook meer en meer kopieer-toestellen in beslag genomen.

Maar haast niemand ziet er graten in. De kopers en verkopers menen dat alles mag en kan en enkel het eigen voordeel telt. Ze staan zelden stil bij het feit dat ze daarbij ook artiesten benadelen en juist daarop hamert de campagne. Door vooral kopers te wijzen dat ze fout zijn, hopen de initiatiefnemers de handel een halt toe te roepen.

De campagne is maar één van de oplossingen, weet ook de muziekwereld. Een versterking van de Europese wetgeving, een lagere BTW _ een cultuurproduct verdient geen 21 procent btw, die voor luxe-producten geldt. _ en een strengere vervolging moeten soelaas brengen.