Zwarte dozen gecrasht Spanair-toestel bruikbaar
Bij de crash met een MD-82-toestel van de luchtvaartmaatschappij Spanair kwamen 154 mensen om. Foto: rr
De twee zwarte dozen van de MD-82 die woensdag gecrasht is op de luchthaven van Madrid, zijn teruggevonden en bruikbaar voor het onderzoek. Dat heeft de Spaanse luchtvaartmaatschappij Spanair donderdag laten weten.
De plaatsvervangend directeur-generaal van Spanair, Javier Mendoza, zei op een persconferentie dat de luchtvaartmaatschappij nauw samenwerkt met de onderzoekscommissie die naar eigen zeggen de twee zwarte dozen van de MD-82 heeft teruggevonden. 'Eén lijkt wat beschadigd, maar de onderzoekers hebben er vertrouwen in de informatie te kunnen gebruiken', zei Mendoza. Het is nu wachten op de resultaten van de analyse.

Oververhitting

Eerder donderdag verklaarde Mendoza dat de piloot van de gecrashte MD-82 kort na zijn eerste opstijgen naar de gate was teruggekeerd omdat hij oververhitting had vastgesteld bij een ventilatieopening onder een venster in de cockpit.

Technici losten dit probleem 'volgens de normale procedures' op door het systeem uit te schakelen, aldus Mendoza. De piloot kreeg daarna de toestemming om een tweede keer op te stijgen. Volgens de Spaanse minister voor Infrastructuur, Magdalena Alvarez Arza, is het toestel bij de tweede poging tot ongeveer 50 meter geklommen en daarna neergestort.

Alvarez Arza kon donderdagochtend niet duidelijk antwoorden op de vraag of Spanair nalatig is geweest bij de onderhoudsbeurt. 'Dat durf ik niet te zeggen. Vooral de zwarte dozen zullen ons moeten toelaten de oorzaken van het ongeval vast te stellen.'

Veilig

De leiding van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Spanair en haar Scandinavische moedermaatschappij SAS beklemtonen intussen dat vliegen met Spanair veilig is en dat alle regels worden nageleefd. 'Alles wat wij met dit (ongeluks)vliegtuig hebben gedaan, is gedaan met eerbied voor de regels en de normen', zei directeur-generaal Marcus Hedblom van Spanair.

'Bij Spanair hebben wij sinds het ontstaan (in 1986) een cultuur van veiligheid', viel zijn adjunct Javier Mendoza hem bij. 'Nooit hebben wij activiteiten geprogrammeerd die de in de reglementen voorziene limieten overschrijden en wij dwingen geen enkel personeelslid zo'n taak (strijdig met de limieten) uit te voeren.'

Bij de ramp tijdens vlucht JK 5022 van Spanair, gedeeld met het Duitse Lufthansa, kwamen 153 mensen om. 19 anderen raakten gewond. Het is het ergste ongeval uit de Spaanse luchtvaart in 25 jaar.