McDonald's wil 'Europeser' worden
De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's heeft Europa tot zijn belangrijkste groeimarkt uitgeroepen. De keten wil dit jaar even veel investeren in Europa als op de thuismarkt, hoewel er in de VS dubbel zoveel vestigingen zijn.
'We zijn een uitgesproken Amerikaans merk en we moeten Europeser worden', verklaarde topman Ralph Alvarez in de Financial Times. 'We willen een betere aansluiting vinden bij de lokale eetgewoonten.'

McDonald's wil in 2007 800 miljoen dollar (594 miljoen euro) investeren in Europa, waar de omzet terugloopt. De Amerikaanse keten had de laatste jaren erg te lijden onder het verhoogde gezondheidsbewustzijn, aangewakkerd door documentaires als 'Supersize Me'.

In de eerste helft van dit jaar werd echter opnieuw een stijging opgetekend. De 6.400 restaurants in Europa boekten samen een grotere omzet dan de 13.800 vestigingen op de thuismarkt. Volgens McDonald's is het goede resultaat te danken aan de introductie van regionale specialiteiten op de menu's.