De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail investeren de komende twee jaar 150 miljoen euro om de reizigersinformatie te verbeteren. Alle intercitycoupés krijgen platte tv-schermen waarop de meest actuele reisinfo te zien is. De perrons, de stationshallen en fietsenstallingen worden ook voorzien van informatieschermen.
Eind dit jaar zijn de eerste twaalf intercitytreinen voorzien van de schermen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het project deze zomer zou beginnen, maar dat is niet gelukt omdat NS in een laat stadium koos voor een meer flexibel systeem van een andere leverancier. KPN ontwikkelt dit samen met NS. Deze zomer worden tests uitgevoerd. Daarna duurt het nog enkele maanden voordat de eerste beeldschermen geïnstalleerd zijn.

De schermen komen om de drie of vier zitplaatsen te hangen en worden waarschijnlijk bevestigd onder de bagagerekken. Reizigers zien daarop de meest actuele informatie over hun trein, eventuele vertragingen en wat dat betekent voor hun overstap in een volgend station.

‘Straks informeren we op deze manier onze klanten tot op de minuut nauwkeurig over hun reis, dat geeft de reiziger rust’, stelt Tjitske Bezema, manager productontwikkeling reisinformatie bij NS. ‘We willen zoveel mogelijk onzekerheid wegnemen bij onze klanten. Vertraging is altijd irritant, maar het scheelt een stuk als je goed wordt geïnformeerd over de gevolgen en alternatieve reismogelijkheden.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig