,,Overheid controleert te weinig''
Foto: rr
BRUSSEL - De verschillende overheden van België en de politie doen te weinig om de malafide praktijken van het passagiersvervoer tussen Brussel en Marokko te controleren. De zogenaamde busmaatschappijen bezondigen zich regelmatig aan overtredingen, zoals zwartwerk en het niet respecteren van de rij- en rusttijden, zegt de Federatie van Belgische Autobus- en Autocarondernemers (FBAA).
Jean Wyns, voorzitter van de FBAA, verwijst onder meer naar een aantal zaken in de buurt van de Brusselse Zuidlaan en de Stalingradlaan. ,,Vijf jaar geleden is daar schoon schip gemaakt, maar intussen zijn er weer bedrijven actief die onder de prijs werken'', legt Wyns uit.

Drugs

Volgens de FBAA is het vervoer van mensen vaak een dekmantel voor drugssmokkel en wordt er veel in het zwart gewerkt. ,,We hebben die problemen al meermaals aangekaart bij de overheden, maar die gedoogt te veel'', zegt Wyns. Volgens de FBAA-voorzitter worden maatschappijen af en toe wel gecontroleerd, maar te weinig op ernstige zaken. ,,Het respecteren van rij- en rusttijden, hebben ze de juiste vergunningen en verzekeringen, zijn er technische controles van de bussen, dat zijn zaken die meer gecontroleerd moeten worden.'' Drie jaar geleden sloot de federatie een protocolakkoord tegen zwartwerk met de federale departementen van Werk, Sociale Zaken en Mobiliteit. Justitie werd niet betrokken bij het overleg. Wyns verwijst ook naar het verkeersongeval met een Marokkaanse bus in juni 2004. Een bus vol Marokkaanse Belgen verongelukte toen nabij het Franse Poitiers. Er viellen elf doden en tientallen gewonden. De bus reed zonder vergunning en enkele banden hadden geen profiel meer. ,,Ook toen trokken we aan de alarmbel. Maar de overheid moet de controles uitvoeren, wij hebben geen politietaak'', besluit Wyns.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig