Volkswagen stopt controversiële affichecampagne
Foto: rr
FRANKFURT - De Duitse autoconstructeur Volkswagen heeft een affichecampagne in de Verenigde Staten, die nogal wat stof deed opwaaien, stopgezet. De campagne voor de nieuwe Golf GTI, met de slogan 'Turbo Cojones' ('Turbo Ballen'), was te zien in wijken van latino’s in Miami en New York.
Volkswagen wilde met de affiches de jonge latino’s met een voorliefde voor snelheid bereiken, van wie de moedertaal Engels is maar die toch nog voeling hebben met de Spaanse cultuur. ,,De affiche heeft een storm van protest doen opwaaien in de Cubaanse gemeenschap in Miami'', zo zei een woordvoerder van de autoconstructeur. ,,Zij vond het wat vulgair.''

Nog volgens de woordvoerder kreeg het reclamebureau dat verantwoordelijk was voor de campagne, heel wat ,,niet altijd even sympathieke'' reacties. In de VS wordt het woord 'cojones' vaak gebruikt door de Engelstaligen, en zonder enige vulgaire connotatie, zo legde Volkswagen uit. ,,Maar voor de Spaanstaligen is het woord blijkbaar nog taboe, en dat wisten we niet.'' De autoconstructeur zal de affiches vervangen door andere borden, die minder controverse kunnen opwekken.