Duitse economie rekent op WK voetbal
De Duitse doelman Oliver Kahn en WK-masoctte Paule tijdens een fotoshoot eerder vandaag. Foto: reuters
FRANKFURT - De Wereldbeker voetbal in juni en juli zou de consumptie in Duitsland, de traditionele achilleshiel van de belangrijkste economie in de eurozone, moeten stimuleren. Dat schrijft het Amerikaanse kredietbeoordelingsagentschap Standard and Poor’s in een studie. Al hangt een en ander wel af van de prestaties van de Duitse ploeg.
Meer dan twee maanden voor het officiële begin van de Wereldbeker behoort de detailhandel nu al tot de winnaars. Volgens Standard and Poor’s zou de sector haar voordeel moeten halen uit de bijkomende bestedingen van ongeveer 2,2 miljard euro of een winstgroei van 0,6 procent. Die verwachting zou in de elektrosector zelfs overtroffen kunnen worden: het agentschap is er namelijk van overtuigd dat de verkoop van platte televisieschermen enorm zal stijgen. Het conglomeraat Merck KGaA, de wereldleider in LCD-schermen, zou ten volle moeten kunnen profiteren van de Wereldbeker.

Ook Metro, de nummer één van de Duitse distributie en de eigenaar van de huishoudapparatuurketen Saturn, zou zijn voordeel moeten halen uit de wedstrijden. De horeca zal eveneens kunnen rekenen op een extra winst van 500 miljoen euro dankzij de Wereldbeker.

Frankrijk

,,Alleen de tijd kan uitwijzen of de Duitse hotel- en restaurantsector, die erg opgedeeld is, in staat zal zijn de tijdelijke stijging in een duurzame groei om te zetten'', aldus Standard and Poor’s. Over het algemeen zal de impact van het vertrouwen van de huishoudens afhangen van de prestaties van de Duitse nationale ploeg. ,,Toen Frankrijk in 1998 de Wereldbeker won, bleek uit cijfers dat de huishoudens meer uitgaven in de maanden voor de Wereldbeker en dat het vertrouwen nadien toenam. Een goeie prestatie van de Duitsers zou vleugels kunnen geven aan het moreel van de ondernemingen en een impact op langere termijn hebben op het consumentenvertrouwen'', besloot het kredietbeoordelingsagentschap.