De Brusselse regering zal de federale overheid vragen of ze haar bijdrage voor de geplande metrowerken in de hoofdstad kan verhogen. Deze week bleek dat die een heel pak duurder zijn dan gepland.
‘De Brusselse regering stelt vast dat de nationale en regionale hoofdsteden in de meeste landen bijzonder veel steun krijgen van de nationale overheid of van de omliggende deelgebieden voor de aanleg van metrolijnen, die de globale economische ontwikkeling van hele gebieden ten goede komen’, klinkt het donderdag in een mededeling van de bevoegde Brusselse ministers. ‘De regering zal de federale overheid dan ook vragen om te onderzoeken of zij haar bijdrage voor de geplande metro Noord kan verhogen.’
Het gaat om de geplande metro-uitbreiding tussen het Noordstation en Bordet, in Evere. Voor die werkzaamheden moet onder meer een tunnel worden uitgegraven van ongeveer 4,5 kilometer. Er komen zeven ondergrondse stations (Liedts, Colignon, Verboekhoven, Riga, Linde, Vrede en Bordet).
Beliris, het federale fonds dat projecten financiert in het Brussels Gewest, liet de Brusselse regering maandag weten dat het voor de uitvoering van die werken twee offertes heeft ontvangen. Uit een eerste analyse van Beliris blijkt dat het bedrag van de offertes veel hoger ligt dan de schattingen.
De Brusselse regering laat donderdag in een officieel standpunt weten dat ze daarvan akte heeft genomen en bevestigt dat het project ‘een structurerende pijler is van haar beleid inzake mobiliteit en territoriale ontwikkeling’.
Volgens de regering moet grondig onderzocht worden hoe het komt dat het uiteindelijke bedrag aanzienlijk hoger is dan de uitgevoerde raming. Ze wil daarom graag een gesprek aangaan met de federale regering en Beliris. Ze vraagt Beliris ook om de offertes grondig te onderzoeken en objectief na te gaan hoe het verschil tussen de bijgewerkte schattingen en de offertes te verklaren valt.
Technische moeilijkheden
De metrowerken tussen het Noordstation en Bordet zouden normaal volgend jaar worden gegund. Twee maanden geleden keurde de Brusselse regering nog het mandaat goed om onderhandelingen te starten met de federale regering over de verdere financiering van de aanleg van metro 3.
Momenteel wordt er gewerkt aan de aanleg van het traject Noordstation-Albert. Maar die werf ligt sinds midden 2021 stil door technische moeilijkheden onder het Zuidpaleis.