Nieuwe Europese wetgeving moet de angst wegnemen bij bestuurders van elektrische wagens dat ze over lange afstanden niet op tijd een laadpaal vinden.
Onderhandelaars van het Europees Parlement en de lidstaten zijn het eens over de bouw van infrastructuur voor klimaatvriendelijke, niet-fossiele transportmiddelen. Het pakket past in Fit for 55, het plan om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2035 te verminderen met 55 procent, en zal vooral het leven van bezitters van elektrische auto’s gemakkelijker maken.
De opvallendste maatregel is dat vanaf 2025 op de Europese autosnelwegen om de 60 kilometer snelladers van minstens 150 kW moeten staan. De Europese consumentenorganisatie (BEUC) verwelkomt dat de operatoren op een transparante manier de prijs per kilowattuur moeten afficheren en dat de bestuurders overal gemakkelijk zullen kunnen betalen. Ze betreurt wel dat dat laatste niet zal gelden voor de tragere laadpalen, die nog niet elk betaalmiddel accepteren: ‘Een gemiste kans’, zegt directeur-generaal Monique Goyens.
Vanaf 2025 en tegen 2030 zullen er op de belangrijkste corridors van autosnelwegen in de EU om de 60 kilometer snelladers van 350 kW gebouwd worden voor trucks en bussen.
Schepen
Om de voetafdruk van de maritieme sector en vervuiling in zeehavens te verminderen, moeten passagiers- en containerschepen tegen 2030 elektriciteit aan de kade kunnen aftappen. Tegen 2025 moeten luchthavens ervoor zorgen dat vliegtuigen die geparkeerd staan aan de gate ook van elektriciteit worden voorzien.
De lidstaten stemden gisteren ook definitief in met de verordening die maakt dat nieuwe auto’s vanaf 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten. Duitsland had de definitieve goedkeuring tegengehouden en eiste dat er een uitzondering werd gemaakt voor synthetische brandstoffen. De Commissie heeft expliciet beloofd dat ze met een voorstel zal komen om ook wagens toe te laten op de markt die aangedreven worden door die zogenoemde e-fuels, als die klimaatneutraal zijn ter hoogte van de uitlaat. Autobouwers zullen de elektronica bovendien zo moeten aanpassen dat de wagens niet starten als er fossiele brandstoffen getankt worden. Enkel Polen stemde nog tegen.