Musk wil reclame weg voor wie duurder Twitterabonnement neemt
Foto: afp

Reclames op het sociale netwerk Twitter zijn ‘te groot’ en ‘komen te vaak voor’. Dat zegt eigenaar Elon Musk. Hij wil een speciaal abonnement lanceren waarbij reclames verborgen blijven.

Dat heeft de miljardair gemeld via zijn eigen Twitteraccount. Volgens Musk wordt het probleem met de overvloed aan advertenties de volgende weken aangepakt.

Maar Musk ziet ook heil in de ontwikkeling van een betalende dienst waarbij gebruikers geen reclame meer zien. Hoeveel een dergelijk abonnement zal kosten, gaf Musk niet aan, maar het zou ‘hoger geprijsd’ zijn dan een gewoon abonnement. Zo’n ‘Twitter Blue’ kost momenteel minstens 8 dollar per maand.

Sinds zijn overname van Twitter heeft Musk herhaaldelijk aangekondigd niet langer uitsluitend van advertentie-inkomsten afhankelijk te willen zijn. Daarom werd het ‘blauwe vinkje’ ook betalend. Voordien was dat altijd een indicator dat een account met zo’n vinkje geverifieerd was door Twitter.

Lagere inkomsten

De inkomsten uit advertenties van Twitter staan sowieso onder druk. Uit gegevens die persagentschap Reuters kon inkijken bleek vorige week al dat veertien van de dertig grootste adverteerders gestopt zijn met reclames te publiceren sinds Musk de controle over het platform overnam. Vier andere herleidden hun uitgaven tot een fractie. Slechts zes bedrijven begonnen net meer uit te geven.

Reuters raamt dat de dertig grootste adverteerders in november en december in totaal 42 procent minder uitgaven op het platform. Nog volgens Reuters waren ook de vooruitzichten voor januari en februari niet goed.

Kort na zijn aantreden als ceo van Twitter gaf Musk aan te begrijpen dat adverteerders eerst even zouden afwachten.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in