camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

consument

Elektrische wagens alleen populair bij bedrijven en zelfstandigen

Eén op de drie ­wagens die in 2022 werd ingeschreven, was elektrisch of ­hybride. Maar particulieren blijven koudwatervrees hebben.

vrijdag 6 januari 2023 om 3.25 uur

Onder meer het gebrek aan laadpalen schrikt particulieren af. blg

Ook in België zijn alle vormen van elektrische wagens aan een opmars bezig. Was in 2021 nog een vierde van de nieuwe auto's plug-in, hybride of 'puur' elektrisch, dan waren deze in 2022 goed voor meer dan een derde ofwel ruim 124.000 wagens. Dat is een record, meldt autofederatie Febiac.

   • Analyse: De bedrijfswagen zal groen zijn, of duur zijn

Het zijn vooral bedrijven en zelfstandigen die de weg gevonden hebben naar groenere ­wagens. Liefst 87 procent van de inschrijvingen voor elektrische auto's (Battery Electric Vehicle of BEV in het vakjargon) gebeurde in 2022 door bedrijven of zelfstandigen. Voor ‘plug-in hybrides’ stijgt dat cijfer tot 91 procent.

Bange particulieren

Een fel contrast met het lauwe enthousiasme dat gewone particulieren koesteren voor dit ‘groene’ deel van de automarkt. Zij houden veelal nog vast aan klassieke diesel- en benzinewagens. Het marktaandeel van fossiele wagens bij de gewone bevolking is vandaag nog altijd 79 procent.

En als particulieren toch een geëlektrificeerde auto kopen, kiezen zij voor een hybride auto die zichzelf oplaadt terwijl hij rijdt. Liefst 54,6 procent van de inschrijvingen van dit type gebeurde door een particulier.

‘Wellicht schrikt de hogere prijs van elektrische wagens en de vrees voor een gebrek aan laadpalen veel gewone mensen vandaag nog af ’, denkt Gabriel Goffroy, directeur communicatie bij Febiac.

‘De politiek moet nu echt werk maken van meer laadpalen’ Gabriel Goffroy Febiac

Een andere verklaring voor de opmerkelijke tweedeling op de Belgische automarkt is het fiscale gunstregime van de elektrische wagens, dat jaar na jaar aantrekkelijker wordt. Daardoor worden zowel bedrijven, zelfstandigen als werknemers massaal verleid om op groene(re)alternatieven over te schakelen. Zeker vanaf dit jaar: wie vanaf 1 januari met een bedrijfswagen op diesel of benzine rijdt, betaalt straks immers een flink stuk meer belastingen. Het ’voordeel van alle aard’ stijgt fors. En naarmate de sneeuwbal aan elektrische (bedrijfs)auto’s verder rolt, zal de fiscale ‘straf’ voor wie nog met een benzine- of dieselwagen zit de komende ­jaren alleen maar groter worden.

Tel daarbij het stijgende aanbod van elektrische wagens – nu al zo’n 200 verschillende modellen – en je kunt volgens Febiac nu al voorspellen dat ons wagenpark in sneltempo groener zal worden. ‘Het beleid stuwt de automarkt nu eenmaal die kant uit. Maar dan moet de politiek wel volgen en snel de mouwen opstropen. Ze moeten nu echt werk maken van meer laadpalen. Zodat ook de ­gewone particulier de groene trend kan en wil volgen’, aldus Goffroy.

Binnenland
  1. Oproep | Leeft bij u thuis de discussie over hoe u kinderen opvoedt?
  2. Spontane staking bij De Lijn in Limburg na agressie tegen chauffeur
  3. Video Zes woningen en meerdere auto’s beschadigd na aanslag bij veroordeelde crimineel in Borgerhout
  4. Veel vis gevangen (maar daarom wordt hij nog niet goedkoper’
  5. Crematie populairder dan ooit, maar klimaatvriendelijker alternatief komt dichtbij
  6. Kunnen we weldra zwemmen waar we willen?
  7. Amal Clooney is meer dan 'de vrouw van': ‘Ze durft haar nek uit te steken’
  8. Dubbel zoveel meldingen van grensoverschrijdend gedrag in amateurvoetbal
  9. Hasseltse cipiers tot vrijdagavond in staking
  10. Ouders zien meer emotionele problemen bij hun kinderen
  11. Celstraf van 26 jaar, maar Antwerpse drugscrimineel ‘Flash’ blijft zaken runnen vanuit gevangenis
  12. Winkels in Brusselse Dansaertstraat mikpunt van vandalen
  13. Antwerpen opnieuw cokehoofdstad van Europa
  14. Organisatoren afgelaste ‘Queer Iftar’: ‘Wij vragen niet eens respect, gewoon het recht om te mogen bestaan’
  15. Dassen en treinsporen gaan niet goed samen
  16. Een kilo varkensgehakt: 8 euro, een kilo veggiegehakt: tot 24 euro. Waarom zijn vleesvervangers zo duur?
  17. Jongeren in jeugdhulp: 'Vijf dagen op uw kamer zitten stinken, waarvoor is dat nodig?’
  18. KMI voorspelt nu ook uw risico op hooikoorts

Niet te missen

LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen