camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

 speelgoed

Ook Sinterklaas trekt aan de rem

Een week voor Sinterklaas zien speelgoedwinkels dat hun verkoop lager ligt. Ze hopen op een late boost.

woensdag 30 november 2022 om 3.25 uur

Dit jaar zit er wat minder in de zak van Sinterklaas. ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Ook de goedheilige kindervriend ontsnapt niet aan de inflatie, energieprijzen en koopkrachtverlies. Want met amper een week te gaan tot Sinterklaas zien speelgoedwinkels een daling van hun omzet. ‘We voelen zeker een terugval’, zegt Nele Vekemans van In den Olifant, een zelfstandige speelgoedwinkel in Antwerpen. ‘In ­november verkochten we 20 procent minder dan een jaar geleden.’ Ze hoort dezelfde geluiden van collega-winkeluitbaters, en ook haar leveranciers spreken over een terugval in de hele sector. ‘En wij zitten dan nog aan de goede kant van het verhaal, omdat wij duurzaam speelgoed verkopen’, zegt ze. ‘Want als mensen dan geld uitgeven, dan doen ze dat liever niet aan brol.’

Voor een zelfstandige winkel als In den Olifant is het een harde dobber. ‘Want ook onze kosten gaan omhoog’, klinkt het. De verwarming heeft in de winkel dit jaar nog niet aangestaan. En ook ­elders proberen ze kosten te ­besparen, onder meer door erover te waken dat er nooit meer personeel dan nodig in de winkel staat.

Corona en containers

Ook bij Dreamland, de speelgoedwinkelketen van de Colruyt groep, merken ze de impact van de economische context. ‘De trend in aankopen is licht dalend’, stelt woordvoerster Hanne Poppe. Het verbaast hen niet, want Dreamland liet in de herfst een enquête uitvoeren bij 1.000 ouders. Het concludeerde daaruit dat een op de vier ‘zich zorgen maakt over het sintbudget.’ De winkelketen hoopt dat er in de laatste week nog een boost komt van ‘late sinten’.

‘Speelgoed is een veerkrachtige business. Want het gaat om kinderen’ Koen Nolmans  Ceo ToyChamp

Bij de keten Fun koesteren ze dezelfde hoop. ‘We merken toch wat uitstelgedrag bij onze klanten’, zegt woordvoerster Joyce ­Desmaele. De laatste week voor Sinterklaas is voor Fun de belangrijkste van het jaar voor speelgoed, zegt ze. ‘We merken ook op dat klanten opmerkelijk gevoeliger zijn voor acties en promoties, en dat onze eigen huismerken het zeer goed doen.’

Nu was 2021 wel een speciaal jaar, merken de winkeliers op. Toen speelde de coronapandemie, met bijbehorende lockdowns, immers nog een grote rol. ‘Mensen gingen niet op reis, de kinderen moesten zich thuis bezighouden tijdens de lockdowns… Toen liep de verkoop heel goed’, zegt Vekemans. ‘Zelfs al bleven de toeristen weg, we konden dat goed­maken doordat de vaste klanten meer kochten.’ Maar corona gomt niet alles uit, want ook vergeleken met een coronaloos jaar gokt Vekemans dat de verkoop nu zo’n 5 à 10 procent lager ligt.

Bij ToyChamp, een keten die actief is in België en Nederland, ligt de verkoop 5 procent lager dan vorig jaar. Maar ook ceo Koen Nolmans vindt het een oneerlijke vergelijking. Omdat vorig jaar het lockdowneffect speelde, gecombineerd met bevoorradingsproblemen. ‘Er was de impact van ­corona, en mensen dachten dat ze snel moesten zijn omdat ze ­anders niets zouden hebben of omdat de prijzen omhoog zouden gaan door de schaarste.’

Als we vergelijken met het pre-coronajaar 2019, dan zou er volgens hem zelfs vooruitgang zijn geboekt. ‘Tegenover vorig jaar is er een lichte terugval’, aldus Nolmans. ‘Maar tegenover 2019 is er een sterke stijging. Het sterkt hem in de overtuiging dat corona toch niet de doodsteek werd voor traditionele, fysieke speelgoedwinkels zoals die van ToyChamp.

‘Ik zit al 35 jaar in het vak en heb al wel meer crisissen meegemaakt’, zegt hij. ‘En speelgoed is een veerkrachtige business. Want dat gaat om kinderen, en kinderen zijn ­altijd het laatste waarop mensen willen besparen.’

Ook hij rekent erop dat ze de laatste week voor 6 december nog wat goedmaken. ‘De laatste ­dagen zien we de verkoop enorm aantrekken’, zegt hij. ‘De afgelopen dagen gaan we in de plus.’

Wat voorkeuren betreft merken winkeliers een verschuiving ‘naar vaste waarden’, zegt Nolmans. ‘In moeilijke tijden doen merken als Lego het goed’, klinkt het. ‘Mensen denken: als ik dan toch geld uitgeef, dan liever aan iets dat jaren meegaat.’

Niet te missen

LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen