80.000 verkeersslachtoffers van laatste 50 jaar herdacht
De herdenking in Hasselt werd bijgewoond door Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD).  Foto:  Raymond Lemmens

In Hasselt zijn zondag de zowat 80.000 personen die de voorbije 50 jaar overleden in het verkeer in België symbolisch herdacht. Vorig jaar stierven nog 516 mensen op de Belgische wegen, dit jaar zou de dalende curve opnieuw stijgen...

Verkeersinstituut Vias en de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) onthulden er in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) symbolisch een tapijt met daarop de namen van de verkeersslachtoffers.

Volgens Vias noteerde ons land exact 50 jaar geleden het hoogste aantal verkeersdoden ooit. Zo kwamen in 1972 3.101 personen om het leven. Sindsdien daalde het aantal dodelijke slachtoffers geleidelijk dankzij allerhande maatregelen zoals de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur op de snelwegen, de gordelplicht en de verlaging van de alcoholdrempel naar 0,5 promille in 1994.

In 1984 ging het aantal slachtoffers zo onder de 2.000-grens en in 2008 daalde het cijfer onder de duizend. In 2019 waren er nog 644 verkeersdoden en vorig jaar was er sprake van 516 slachtoffers, een lichte stijging na 2020 (499), een uitzonderlijk jaar door corona.

‘Evenveel als inwoners Hasselt’

‘Toch hebben in totaal ongeveer 80.000 personen de voorbije 50 jaar het leven gelaten in een verkeersongeval. Dat is ongeveer het aantal inwoners van de stad Hasselt’, aldus Vias in een persbericht. ‘Naast deze doden vielen er meer dan 3,4 miljoen gewonden.”

Bovendien zou het aantal verkeersdoden in 2022 opnieuw stijgen, zo suggereren de laatste cijfers. ‘Deze cijfers zijn hallucinant en de tendens is verontrustend. We ontvangen allerlei signalen dat het de verkeerde richting uitgaat en moeten vermijden dat politiek en maatschappij hierin berusten’, dixit minister Peeters, die onder meer naar het nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsplan verwijst.

In dat plan staat de veiligheid van de actieve weggebruiker centraal. ‘We investeren maximaal in veilige en comfortabele infrastructuur, plaatsen trajectcontroles, blijven middelen voorzien voor educatie en sensibilisering en toch zien we helaas geen positieve evolutie in de ongevallencijfers. We monitoren ons plan permanent en zullen bijsturen waar nodig en willen vooral focussen op gedrag.’

De herdenking vond plaats in het kader van de Internationale Herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers van de Verenigde Naties. Ook in Doornik was er een herdenking.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in