Onderwijs staakt mee op 9 november
Archiefbeeld koopkrachtbetoging in juni 2022.  Foto:  BELGA

De actie- en stakingsdag van woensdag 9 november treft niet alleen het openbaar vervoer. Hij zal ook voelbaar zijn in het onderwijs. Alle onderwijsbonden hebben een stakingsaanzegging ingediend voor die dag. Hoe groot de actiebereidheid zal zijn en of er effectief scholen moeten sluiten, valt moeilijk in te schatten, luidt het.

Woensdag 9 november is door de vakbonden uitgeroepen tot een nationale actiedag voor meer koopkracht, tegen de dure energieprijzen en voor vrije loononderhandelingen. De onderwijsbonden wijzen erop dat die eisen ook in het onderwijs van toepassing zijn. ACOD Onderwijs roept zijn leden actief op om mee te staken. Bij COC is er geen actieve oproep, maar zijn de leden vrij om het werk neer te leggen.

Nancy Libert van ACOD wijst erop dat de koopkrachtcrisis zichtbaar is in de scholen. ‘We zien meer en meer kinderen met lege boterhamdozen’, klinkt het. ‘Scholen kampen ook met hoge energiefacturen en laten aan hun personeel weten dat er geen geld meer is voor materiaal.’

Aan verschillende scholen zullen woensdag stakingsposten worden opgesteld, aldus Libert, met de bedoeling om pamfletten uit te delen aan ouders. Wie wil werken, zal niet worden belemmerd, want het is geen actie tegen de schooldirecties, klinkt het.

Hoe groot de actiebereidheid in het onderwijs zal zijn, is nog onduidelijk. Koen Van Kerkhoven (COC) verwacht wel dat de impact het grootst zal zijn in het gemeenschapsonderwijs.

Openbaar vervoer verwijst naar routeplanners

Wie op 9 november de deur uitgaat en daarvoor het openbaar vervoer wil gebruiken, is best extra aandachtig en kijkt er de routeplanners op na. Voor de nationale stakingsdag kondigden zowel de NMBS, De Lijn als de MIVB al aan dat ze hinder verwachten.

De Lijn meldt dat ze een alternatieve dienstregeling zal voorzien. Ze verwacht hinder in heel Vlaanderen. Volgende week maandag hoopt de maatschappij meer duidelijkheid te kunnen geven over welke bussen of trams rijden. Dat zal De Lijn via de routeplanner aan de reizigers laten weten.

   • Bedrijven die kosten kunnen doorrekenen houden winst op peil

De NMBS komt met een gelijkaardige boodschap. Al begint daar de actie al de avond voordien om 22 uur, zoals meestal het geval is bij spoorstakingen. Ook de spoorwegen mikken op begin volgende week om hun pendelaars via de routeplanner te informeren over de impact van de staking. Het Brussels openbaar vervoer verwacht sterke hinder, meldt MIVB-woordvoerster An Van hamme. ‘De lijnen die al dan niet rijden, zijn niet op voorhand bekend, maar de MIVB vreest dat maar weinig bussen, trams en metro’s die dag zullen uitrijden. Er komt wel realtime informatie doorheen de dag.’

Bijna helft vluchten vanaf Brussels Airport blijft aan de grond

Wie een vlucht heeft geboekt en getroffen is door de staking bij Brussels Airport, zal door de luchtvaartmaatschappij gecontacteerd worden. In totaal blijven 40 procent van de vluchten aan de grond. Brussels Airport bekijkt hoe het op de stakingsdag chaotische situaties op de luchthaven kan vermijden. Reizigers die wel kunnen vertrekken, wordt aangeraden om alleen handbagage mee te nemen. Het is onbekend hoeveel reizigers hinder mogen verwachten.

Allicht zullen de komende dagen nog meer bedrijven melden welke impact ze verwachten van de nationale staking.

Koopkracht

De stakingsdag draait rond koopkracht. Hij wordt georganiseerd door het gemeenschappelijk vakbondsfront. Het ABVV wil met de actie tonen dat het de loonnormwet liever kwijt dan rijk is. De automatische loonindexering herzien, is voor hen onbespreekbaar. De socialistische vakbond pleit ook voor prijsplafonds op energieprijzen en belastingen op overwinsten.

Daarmee zit het op dezelfde lijn als het ACV. De christelijke bond heeft het over een ‘gedragen actie’ omdat ‘de torenhoge rekeningen en facturen maken dat bij veel mensen het water niet aan de lippen, maar in de neus staat.’ Werknemers hebben nood aan perspectief, klinkt het. De liberale vakbond heeft het over een ‘algemene actiedag waarbij bedrijven zelf kiezen of ze staken of niet.’

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in