camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

De grote markt

De halfbakken intrede van Amazon in België

woensdag 19 oktober 2022 om 3.25 uur

Stop de persen, de Belgische website van Amazon is er! En dat slechts 22 jaar na het VK en Duitsland, en maar 20 jaar na Frankrijk. Het zegt iets over hoe belangrijk ons kleine landje voor de Amerikaanse reus is. Maar doekje voor het bloeden: België volgt wel kort op Nederland, waar Amazon twee jaar geleden opstartte.

Toch vonden Belgen al langer de weg naar de webshop. Volgens Amazon zijn ze al lang trouwe klanten op de shops in de buurlanden. Daarom rekent het erop dat ze nu ook de Belgische website zullen vinden, zelfs al moeten ze daarvoor naar het onlogische ‘amazon.com.be’ surfen. Het evidente ‘Amazon.be’ is namelijk eigendom van verzekeraar Baloise.

Die laatste wil ‘niets meegeven’ over mogelijke contacten tussen beide bedrijven over de domeinnaam. Ook bij Amazon willen ze niet reageren op geruchten dat het tevergeefs honderdduizenden euro’s voor de domeinnaam zou hebben geboden. ‘Dat zou ongepast zijn, zeker omdat de derde partij niet aan dit gesprek deelneemt’, aldus Belgisch country manager Eva Faict.

België is evenwel geen uitzondering. Zo is de Braziliaanse webshop ‘amazon.com.br’, die van Turkije ‘amazon.com.tr’. ‘Ze vinden ons wel’, zegt Faict erover. De helft van de klanten zou bovendien Amazon’s app gebruiken, waardoor de domeinnaam voor hen irrelevant is.

Toch geeft de vreemd ogende domeinnaam een wat halfbakken indruk. Alsof Amazon het maar half meent in ons land. Hetzelfde gevoel krijg je wanneer je door de Nederlandstalige versie van de Belgische webshop surft. Daar loop je al tegen Franse, Engels of Duitse teksten aan. Amazon biedt er 180 miljoen producten aan, die meestal uit magazijnen elders in Europa naar hier komen. En het rekent dus op geautomatiseerde computervertalingen om al die productpagina’s naar het Nederlands om te zetten. Feilloos gaat dat allemaal blijkbaar niet. Begrijpelijk, want 180 miljoen productpagina’s door een mens naar het Nederlands vertalen is ondoenbaar. Maar het voedt wel verder het gevoel van een halfbakken poging om België te veroveren.

Ook de prijszetting laat nog te wensen over. Op zoek naar een kleurboekje met eenhoorns voor uw kind van 4? Daar betaalt u in de Belgische webshop 16,37 euro voor. In de Nederlandse is dat 6 euro voor exact hetzelfde boekje. Wanneer we het bij Amazon voorleggen schrikken ze. Dat de prijzen tussen shops in verschillende landen verschillen is niet onlogisch, klinkt het. En dat zal je tegenkomen in beide richtingen. Maar prijsverschillen van dit kaliber zijn volgens Amazon van het goede te veel. Het bedrijf trekt op onderzoek, en zegt wat later dat het een fout betrof. ‘Dit is dag 1’, zegt Faict. Vertaal: er is nog werk voor boeg.

Ook al heeft het bedrijf een ‘Brands of Belgium’-vitrine, om Belgische merken te promoten, het roept allemaal vragen op over hoezeer Amazon het in ons land écht meent. Best mogelijk dat Vlamingen al lang de weg vonden naar Amazon.de, en Franstaligen naar Amazon.fr. Maar door België twee decennia de facto te negeren is de brede markt er wel ingepalmd door (Nederlandse) spelers als Bol.com en Coolblue. Om die achterstand krachtdadig in te halen zal Amazon nog een paar drempels over moeten.

In ‘De Grote Markt’ duikt de economieredactie dagelijks in een
opmerkelijke beweging in de economische wereld.

Niet te missen

LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen