Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) ligt onder vuur voor de uitspraak dat hij zijn chauffeur ‘heel af en toe’ vraagt om te snel te rijden. Groen en PVDA willen dat Jambon verantwoording komt afleggen in het parlement. Binnen de Vlaamse regering spreekt minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) over ‘een zeer ongelukkige uitspraak’.

In de Vier-talkshow De tafel van vier met Gert Verhulst gaf Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) toe dat hij zijn chauffeur soms vraagt te snel te rijden. ‘Het gebeurt zelden, heel zelden. Maar af en toe moet je gewoon zeggen: “We nemen het risico”’, zei Jambon. Indien daar dan een boete van komt, dan betaalt Jambon die zelf.

Op Twitter noemde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) het een ‘zeer ongelukkige uitspraak’. Uitgerekend woensdag lanceerde ze een nieuwe editie van de flitsmarathon, een snelheidscampagne die mensen aanmaant om niet alleen trager te rijden om een boete te vermijden, maar ook om levens te redden. ‘Sensibilisering is en blijft noodzakelijk, want snelheid is en blijft een killer in het verkeer. We roepen dan ook iedereen op zich aan de snelheidslimieten te houden. Want de snelheidslimiet is de veiligheidslimiet, en veiligheid gaat boven alles’, schrijft Peeters nog.

Oppositiepartij Groen reageerde ook scherp op Jambons uitspraak. ‘Het aantal verkeersslachtoffers daalt maar niet. Overdreven snelheid is doodsoorzaak nummer één in het verkeer’, zegt Vlaams Parlementslid Stijn Bex (Groen). ‘En onze minister-president verklaart doodleuk dat hij zijn hand er niet voor omdraait om de snelheidsregels aan zijn laars te lappen. Hij spuwt hiermee in het gezicht van iedereen die iemand verloor in het verkeer’, klonk het.

Bex herinnert eraan dat Jambon in 2016 al eens werd geflitst met 150 km/u. ‘Niet alleen leert de minister blijkbaar niet uit zijn fouten, het lijkt hem totaal koud te laten dat zijn risicovol rijgedrag anderen in gevaar kan brengen. Dit is onaanvaardbaar.’ Bex wil de minister-president dan ook aan de tand voelen in het Vlaams Parlement. ‘Wij willen dat hij ons én alle Vlamingen garandeert dat hij zijn gedrag zal aanpassen, de verkeersregels zal volgen zoals iedereen en dat dit niet meer gebeurt.’ Ook PVDA is van plan om Jambon te interpelleren, heeft fractieleider Jos D’Haese aangekondigd.

Geen proefstuk

Jambon is niet aan zijn proefstuk toe met controversiële uitspraken die de media halen. In 2016 zei hij dat een significant deel van de moslimgemeenschap danste naar aanleiding van de aanslagen, een uitval waarvoor hij kritiek kreeg van de oppositie én binnen de eigen meerderheid. Eind 2019 kwam hij in opspraak nadat hij beweerde dat een familie asielzoekers met achterstallig kindergeld een huis had kunnen kopen. En in 2020 vergeleek hij strengere coronamaatregelen invoeren nog met een huis voorbarig blussen. ‘Ik ga toch ook niet nu al mijn huis beginnen te blussen, omdat er misschien volgende week een brand uitbreekt’, zo reageerde hij in De zevende dag op de almaar luider klinkende roep om extra coronamaatregelen in Vlaanderen.

Verkeerscampagne

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde, die samen met Peeters de flitsmarathon lanceerde om hardrijders te sensibiliseren, verwierp de uitspraak: ‘Te snel rijden is nooit goed. Je brengt anderen in gevaar. Die snelheidslimieten zijn er niet voor niets. Bovendien win je amper tijd door te snel te rijden’, zei woordvoerder Werner De Dobbeleer in De ochtend op Radio 1.

De Dobbeleer gaf toe dat de uitspraak van Jambon heel herkenbaar is, ‘maar net daar proberen we tegenin te gaan met de campagne. Snel rijden niet langer vergoelijken, is de omslag die we moeten maken’, besloot hij. Dat Jambon die uitspraak deed op de dag van de lancering van een nieuwe campagne ‘ondergraaft een beetje het draagvlak ervoor’, klonk het nog.

‘Eerlijk geantwoord’

Ook partijgenoot Ben Weyts, in een vorig leven Vlaams Minister van Mobiliteit, reageerde kritisch op de uitspraak van de minister-president in De ochtend. ‘Het was een heel eerlijke uitspraak, al te eerlijk. Heel wat Vlamingen rijden te snel, maar dat betekent niet dat dat verstandig is. Men moet beseffen dat de snelheidslimiet ook gebaseerd is op de impact. 120 of 140 kilometer per uur, dat kan het verschil vormen tussen gewond, zwaargewond of dood.’

Jambon laat via zijn kabinet weten dat hij te snel rijden niet wil goedpraten. ‘Verkeersveiligheid primeert voor hem altijd, ook als hij dringend naar een afspraak moet’, klinkt het in een reactie op de kritiek.

‘De minister-president heeft wel eerlijk geantwoord op de vraag of hij zijn chauffeur al eens verzocht om wat haast te maken. Dat gebeurt zelden, maar je kan niet zeggen dat dat nog nooit gebeurd is. En dan heb je het risico dat je net dat ietsje te snel rijdt en een boete oploopt. Maar dat is iets helemaal anders dan vragen om doelbewust overtredingen te doen. Dat kan onder geen beding’, klinkt het. Het kabinet wil vermijden dat de woorden van Jambon ‘een duiding krijgen die hij niet bedoeld heeft’.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in