camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

recensie cd

Gospel voor de 21ste eeuw

Meer dan het bejubelde nummer ‘Love and hate in a different time’ en overweldigende liveshows had Gabriels niet nodig om de hypemachine aan te zwengelen. Een jaar later is er goed nieuws: die hype blijkt zeer terecht.

vrijdag 30 september 2022 om 3.25 uur

Gabriels zit stevig in de Afro-Amerikaanse muziekgeschiedenis geworteld. rr

Gabriels

Angels & queens - part 1

Warner

Het ijzer smeden als het heet is, dat is niet aan Gabriels besteed. Integendeel: het trio uit Los Angeles lijkt er een handelsmerk van te maken om z’n momentum zo lang mogelijk te rekken. Tussen hun eerste ontmoeting in de auditieruimte voor een reclamespot en de twee vorig jaar uitgebrachte ep’s zitten vijf jaar van schaven en perfectioneren. Zelfs dit debuutalbum wordt opgedeeld in twee delen: Angels & queens- part II verschijnt pas in maart 2023. Daar zit meteen het enige minpunt: met een eerste deel dat amper zeven nummers telt, ontstaat het gevoel slechts een half album te beluisteren.

Gegrond en hemels

De grootste blikvanger van ­Gabriels is zanger en frontman Jacob Lusk, een man die in 2011 strandde op de vijfde plaats van American Idol maar tijdens de Black Lives Matter-protesten moeiteloos de massa rondom hem stil kreeg met zijn versie van Billie Holidays ‘Strange fruit’. Tussendoor was hij achtergrondzanger van onder meer Diana Ross, Beck en St. Vincent. Hij groeide op met gospel, trainde zijn stem in kerken en zorgt nu voor bijna spirituele ervaringen als voorman van dit trio. Bandleden Ryan Hope and Ari Balouzian hebben dan weer een verleden als regisseur en soundtrackmaker in de audiovisuele sector, en zijn dankzij een klassieke muziekopleiding verantwoordelijk voor het orkestrale kantje van Gabriels.

Op dit debuutalbum gaat de band volop voor veelzijdigheid. Funky gitaren en troostende strijkers stuwen het ­titelnummer vooruit, waarna het krakende en bezwerende ‘Taboo’ aan Nina Simone doet denken. Via de stem en présence van Lusk is Gabriels stevig in de Afro-Amerikaanse muziekgeschiedenis geworteld, al klinkt deze mengeling van r&b, gospel en soul bijzonder eigentijds. Dat hebben ze deels te danken aan trouwe Kendrick Lamar-producer Sounwave, die samen met het trio in de studio dook. Gabriels overstijgt zo moeiteloos het label neo-soul en brengt iets grootsers, dat tegelijk gegrond en hemels is.

Als het engelachtige uit de titel vervat zit in de stem van Jacob Lusk – zowel zijn voornaam als de groepsnaam refereren aan Bijbelse figuren – dan schuilen de queens in de teksten. ‘If you only knew’ brengt hij vanuit het perspectief van zijn overleden peetzus, afsluiter ‘Mama’ is een ode aan alle moeders. ‘Mama don’t you cry, everything’s gonna be alright’, besluit hij hoopvol. Zijn grote voorbeeld Aretha Franklin en zijn grootmoeder Christine knikken goedkeurend mee.

Niet te missen

LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen