Test Aankoop: ‘Apothekers krijgen steeds meer weg van verkopers’
  Foto:  Shutterstock

Het beroep van apotheker gaat steeds meer op dat van een verkoper lijken, waarschuwt Test Aankoop. Na een onderzoek van de consumentenorganisatie met mysteryshoppers blijkt dat slechts 2 op de 96 bezochte apothekers ­voldoende vragen stellen om na te gaan of een geneesmiddel ­geschikt is voor de patiënt.

De mysteryshoppers vroegen de apotheker naar twee geneesmiddelen die ze in reclame­advertenties hadden gezien: ­Nurofen 400 milligram en Bronchosedal Mucus. De apotheker moet in principe waarschuwen voor de risico’s van bijwerkingen en interacties met andere geneesmiddelen. Maar uit het onderzoek blijkt dat slechts 2 van de 96 bezochte apotheken vragen stelden of waarschuwden voor bijwerkingen.

‘Het resultaat van ons onderzoek toont het nefaste effect aan van geneesmiddelenreclame, dat bovendien nog wordt verergerd door het gebrekkige advies van de apotheker’, klinkt het bij Test Aankoop. ‘Wij pleiten al lang voor een reclameverbod voor geneesmiddelen zonder voorschrift, die geen toegevoegde waarde hebben voor patiënten maar alleen de belangen van farmaceutische bedrijven ­dienen.’

De organisatie vraagt de overheid om kwaliteitsindicatoren in te voeren, zodat de zorgkwaliteit van apotheken in de praktijk kan worden gemeten.