Oprichter Google begraaft droom van vliegende taxi’s
Een toestel van Kitty Hawk tijdens een testvlucht  Foto:  NYT

Kitty Hawk, een start-up die ‘democratisch geprijsde’ taxivluchten wou aanbieden, houdt op te bestaan. Ondanks steun van Google-oprichter Larry Page slaagde het bedrijf er niet in een veilig, op afstand bediend toestel te ontwikkelen.

Kitty Hawk was ontstaan uit Zee.aero, een bedrijf dat werkte aan een elektrisch minivliegtuig dat verticaal kon opstijgen. Daardoor zou het vliegtuig op veel meer plaatsen kunnen vertrekken. Door het toestel vanop afstand te bedienen zou ook de plaats van de piloot beschikbaar zijn voor een passagier. Bovendien werd gemikt op een prijskaartje van 1 dollar per mijl, wat de vliegende taxi goedkoper zou maken dan een rit met een gewone taxi.

Het idee kwam van mensen uit de techwereld. Het bedrijf was opgericht door Sebastian Thrun, die eerder bij Google werkte aan een project met zelfrijdende wagens. Google-miljardair Larry Page stapte mee in het project, en trok er meer dan 100 miljoen dollar voor uit.

De nieuwe naam Kitty Hawk was overigens ook typerend voor hun hoge ambities: de Kitty Hawk was de naam van de plek waar de gebroeders Wright in 1903 de eerste geslaagde vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig uitvoerden.

Maar de ontwikkeling van een passagiersvliegtuig zonder piloot blijkt een grotere uitdaging dan gedacht. Nog steeds zijn er bij tests crashes, ook bij concurrenten van Kitty Hawk.

De precieze reden voor het stopzetten van het bedrijf is niet meegedeeld. In een beknopte mededeling op twitter meldt Kitty Hawk dat nog bekeken wordt hoe het nu verder moet.

De voorbije jaren zagen niet alleen techinvesteerders brood in het model: ook vliegtuigmastodont Boeing pompte de voorbije jaren zo’n 450 miljoen dollar in Wisk, een samenwerking met Kitty Hawk. Nog deze week hield Boeing een presentatie over hoe dergelijke kleine vliegtuigen een bestaansrecht naast de commerciële vluchten hebben. Wisk zou ook na het opdoeken van Kitty Hawk kunnen blijven bestaan, stelt Boeing.

Na het afhaken van Page en co. is de droom van een vliegende taxi nog niet volledig dood. Zo blijven Joby Aviation, Archer Aviation, het Duitse Lilium en het Braziliaanse Eve dromen van een dergelijk toestel. Maar de zelfverzekerde boodschap op de website van het nu ter ziele gegane Kitty Hawk voorspelt weinig goed. ‘Als iemand het kan, zijn wij het’, staat daar nog steeds te lezen.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig