Vanaf volgende week opnieuw elke dag met en zonder afspraak bij autokeuring, regering laat audit uitvoeren
Lange wachtrijen aan de keuringscentra leidde vorige week op verschillende plaatsen tot overlast.  Foto:  Brent Saey

Na de lange wachtrijen aan de autokeuringscentra van vorige week, grijpt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in om de drukte te verminderen. Er komt een gemengd systeem, waarbij vrije aanbieding en afspraken gecombineerd worden.

Tijdens corona werkten de keuringscentra alleen op afspraak. Sinds 1 augustus kun je minstens een dag per week je wagen vrij voorrijden. Het gevolg kennen we: er staan al elke dag lange files bij de keuringscentra. Goca Vlaanderen, de koepel boven de Vlaamse autokeuringsbedrijven, hield daarom spoedoverleg met minister Peeters.

Als oplossing wordt een gemengd systeem voorgesteld dat wordt ingevoerd op dinsdag 16 augustus. Elke weekdag kun je dan je voertuig nog vrij aanbieden, maar er kunnen ook weer afspraken gemaakt worden.

‘Ik heb er alle begrip voor dat niet iedereen een afspraak wil of kan maken’, zegt minister Peeters. ‘Maar daarnaast willen mensen uiteraard een toeslag vermijden of met een gekeurde en dus veilige wagen op vakantie vertrekken. Voor veel mensen blijkt deze vrije aanbieding een belangrijk vangnet, maar is één dag per week ontoereikend.’

‘Ik stelde bovendien vast dat in de autokeuringscentra van Autoveiligheid Limburg, Antwerpen en een deel van Vlaams-Brabant, waar men al geruime tijd dit gemengde systeem toepast, de problemen eerder beperkt zijn, dus heb ik geëist dat alle keuringscentra zich zo snel mogelijk aanpassen. De keuringscentra moeten kunnen garanderen dat iemand die voor een herkeuring moet terugkomen, dat binnen de voorziene periode kan.’

Ondanks het feit dat de aanbiedingen nu meer verspreid kunnen gebeuren, raadt Goca Vlaanderen nog steeds aan om de druktebarometer te raadplegen via de websites van de keuringsondernemingen.

Audit

Naast de ruimere openingstijden komt laat de Vlaamse regering een audit uitvoeren waarin de klantgerichtheid van de centra voor autokeuring wordt doorgelicht, zo laat Peeters weten na een overleg met de sector. De audit moet de volledige werking van de betrokken private bedrijven in kaart brengen, dus niet enkel de omstreden afsprakenregeling.

Zowel de operationele als de financiële aspecten van de autokeuringscentra zullen in de audit worden opgenomen, met het oog op ‘operationele en organisatorische bijsturingen om de autokeuring vlotter en klantgerichter te laten verlopen’, klinkt het bij het kabinet van minister Peeters.

Het rapport moet de Vlaamse situatie - waarbij spelers zoals SBAT en KM in respectievelijk Oost- en West-Vlaanderen de keuringen uitvoeren - vergelijken met de ons omringende regio’s en buurlanden.

Of het systeem - dat voor de bewuste bedrijven de facto neerkomt op een monopoliepositie met vastgeklikte prijzen - in vraag wordt gesteld, is maandag niet duidelijk. De voorbije dagen werd in sommige kringen gesuggereerd dat bijvoorbeeld ook garagehouders een autokeuring zouden moeten kunnen uitvoeren. Maar het kabinet van Peeters wil niet op de zaken vooruitlopen en zegt ‘dat het huidige systeem hiermee niet per se in vraag wordt gesteld, maar we pogen wel mogelijke optimalisaties te bekijken en te beoordelen.’

Een exacte tijdslijn wordt nog niet gecommuniceerd, maar ‘we willen de audit zo snel mogelijk, en de benchmark ook op korte termijn opstarten’, licht het kabinet nog toe.

De sectorfederatie reageert niet bij voorbaat negatief op de aangekondigde doorlichting. ‘Als een audit kan leiden tot verbeteringen of we kunnen zaken stroomlijnen, aanpassen of finetunen, staan we daarvoor open’, zegt woordvoerder Sofie Vanhout van sectorfederatie GOCA Vlaanderen.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig