Prijs stijgt van bijna alle producten in onze winkelkar
We kochten de afgelopen maanden op verschillende tijdstippen dezelfde producten in een willekeurige Delhaize-winkel.  Foto: belgaimage

Hogere energieprijzen sijpelen steeds meer door naar de winkelrekken. Uit de jongste cijfers blijkt dat inkopen doen in een jaar tijd 9,62 procent duurder is geworden. Een winkelkar die De Standaard vulde, werd 6 procent duurder tegenover negen maanden geleden. Bijna alle producten stegen in prijs.

Spaghetti, pesto, worst, koffie ... Het is slechts een greep uit de producten waarvoor u meer betaalt dan negen maanden geleden. De Standaard nam de proef op de som en vulde de afgelopen maanden herhaaldelijk een nagenoeg identieke winkelkar in een willekeurige Delhaize-winkel. Op 19 oktober 2021 namen we alle producten nog mee voor 89,51 euro. Op 28 juli rekenden we voor 94,94 euro af bij de kassa. Dat is een stijging van 6,07 procent.

   • Voedingsinflatie blijft stijgen

Bij het merendeel van de producten is een prijsstijging merkbaar. Dat merkten we het meest bij Luikse wafels, spaghetti, courgettes en een klein bruin brood. Brood is wel minder gevoelig voor inflatie in de supermarkt dan bij de bakker, waar de prijzen sneller stijgen. Dé algemene winkelkar vullen, is nagenoeg onmogelijk. Zo steeg de prijs van frituurvet de afgelopen maanden sterk, maar zat die niet in onze kar. Onze kar bevatte ook niet veel zuivelproducten. Ook die behoren tot de sterkere stijgers onder de winkelwaar.

Bij sommige producten gaat het om een kleine prijsstijging in absolute cijfers. Zo betaalden we 1,23 euro meer voor koffie, maar slechts 14 cent meer voor een courgette. Toch steeg de prijs van de courgette in relatieve cijfers sterker.

Winkelkarren vergelijken in de loop der maanden is geen eenvoudige klus. Soms kregen producten een andere verpakking, waardoor ze net iets meer of minder inhoud bevatten. Dat kan een vertekend beeld geven. Zo komt de wijn nu in een fles van anderhalve liter, dubbel zo veel dan in oktober, en een pot mayonaise werd een tikkeltje hoger. Soms verdwijnen producten uit de rekken, zoals het geval is met de biologische olijfolie. Die verdween uit onze recentste winkelkar, net zoals een boel zuivelproducten die door wijzigingen in het assortiment nog moeilijk correct te vergelijken waren.

   • Renteverhoging? Recessie? Stagflatie? Het abc van de economie uitgelegd

Al toont onze test wel een heel duidelijke evolutie: alle producten zijn duurder geworden. Daarop zijn slechts enkele uitzonderingen. Falafel bleef de afgelopen maanden evenveel kosten, net zoals rode wijn en biologische Provençaalse kruiden. Fairtradechocolade werd dan weer 10 cent goedkoper, plakjes jonge gouda zelfs 30 cent.

Producten volgen eigen pad

Een grafiek die de prijsevolutie per product toont, leert ons dat het ene product al veel sneller een nieuw prijsetiket kreeg dan het andere. Een bak Jupiler, bijvoorbeeld, werd maanden geleden al een stuk duurder, maar zijn prijs bleef de laatste maanden wel stabiel.

Andere aankopen behielden lang een lage prijs en kenden slechts laat een prijsevolutie. Dat is het geval bij onder meer Nutella, peren, boter en bloemkool. Nog andere producten gingen in januari en februari even aan hogere prijzen over de toonbank, terwijl ze nu weer aan een lagere prijs in de rekken staan. Voorbeelden daarvan zijn frangipanes, rodekool met appel en spaghetti.

Dan zijn er nog de gestage stijgers, die doorheen de maanden beetje bij beetje een schepje boven op de prijs doen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een pak koffie van Douwe Egberts, gepaneerde vis, sinaasappelsap, varkens- en kalfsworst en Luikse wafels.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig