Na een zware crash mag nu ook Guanyu Zhou zich gelukkig prijzen dat Formule 1-wagens zijn uitgerust met een halo.

Zondag kwam de Chinese F1-piloot Guanyu Zhou mede dankzij de halo ongeschonden uit een verschrikkelijke crash. De Alfa Romeo-rijder werd nog voor de eerste bocht geraakt door de Mercedes van George Russell, waarna de wagen van de Chinees gelanceerd werd en ondersteboven van de baan gleed. Het was een tijdlang de adem inhouden, maar Zhou bleef ongedeerd: een klein wonder.

‘Ik ben oké, de halo heeft me vandaag gered’, schreef Zhou achteraf op sociale media.

De invoering van de halo was destijds nochtans gecontesteerd. Niet alleen was het een aerodynamisch gedrocht, het ging in tegen het principe van de eenzitterij, waar al sinds de begindagen van de autosport met een open cockpit wordt geracet. ‘Mocht ik een cirkelzaag hebben, ik haalde dat ding er onmiddellijk af.’ Dat waren de woorden die Mercedes-teambaas Toto Wolff voor de start van het F1-seizoen 2018 uitsprak.

Tegenstanders werd echter al snel het zwijgen opgelegd: al in 2018 ontsnapte Charles Leclerc al aan een ernstig letsel toen de McLaren van Fernando Alonso in Spa over zijn wagen vloog. Ook Romain Grosjean dankt zijn leven aan de halo toen zijn wagen in 2020 in Bahrein de vangrail doorboorde en in september vorig jaar was het de beurt aan Lewis Hamilton om de eigenschappen van de cockpitbescherming te loven, nadat de bolide van Max Verstappen op zijn bolide terechtkwam. Zonder halo had dat hem allicht zware hoofd- en nekletsels toegebracht. Of erger. ‘Lewis Hamilton heeft zijn leven aan de halo te danken’, zei ook Toto Wolff nadien.

Van lelijk eendje naar engelbewaarder: hoe de ‘halo’ nu ook het leven van Formule 1-piloot Guanyu Zhou redde
De Alfa Romeo van Zhou na de crash.  Foto:  isopix

12.000 kilo opvangen

De driepotige stang is volledig in titanium uitgevoerd en is zo’n zeven kilogram zwaar, maar kan aan immense krachten weerstaan. ‘Je kan er een Londense dubbeldekker op plaatsen, het ding geeft nog geen krimp’, grapte Mercedes-ingenieur James Allison ooit. Verticaal moet de halo immers 12.000 kilogram kunnen opvangen. Ook losgekomen onderdelen van andere wagens kunnen door de stangen worden afgewend.



Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig