Wie is Owenn, de onbekendste artiest van Rock Werchter?
Owenn danste al bij iedereen, van Beyoncé tot Lady Gaga. Hij was ook zo gestyled als die sterren.  Foto:  Koen Bauters

Owenn heeft sponsors met namen als Beyoncé en Taylor Swift, en zijn ‘Sex was on fire’, maar als eerste kennismaking viel zijn optreden licht uit.

Eén single uit en 21.000 maandelijkse luisteraars op Spotify: Owenn was met voorsprong de onbekendste artiest op Rock Werchter. Hoe komt die in hemelsnaam op de affiche, al is het dan om drie uur ’s middags op de Slope, het kleinste podium? En waarom zou je het wagen? Het staat mooi op je cv, maar voor hetzelfde geld treed je op voor tien man. We voelden al medelijden voor de Amerikaan terwijl we naar de Slope liepen.

Maar kijk, daar lag wat volk te wachten, en er stroomden vriendinnen toe in groepjes van twee of drie. Op de vraag of ze van Owenn meer kenden dan dat de single ‘Baby girl’, volgde gegiechel en schouderophalen. Yasmine en Frouke, allebei 14, lieten toch met rode koontjes weten dat Owenn nogal een lekker ding is. En de jongen uit de videoclip van ‘Lover’ van Taylor Swift.

   • Liveblog | Lees alles over Rock Werchter 2022

Swift is één van de artiesten die Owenn – zijn ma mag hem Christian Owens noemen – aan een platencontract hebben geholpen, maar niet de enige: hij danste bij iedereen van Beyoncé tot Lady Gaga. Hij was ook zo gestyled als die sterren: leren broek, jasje met studs, bewerkelijk kapsel, XL zonnebril, wit marcelleke strak om de brede bast, flink wat zilveren bling. Beginnen deed hij uiteraard met ‘Baby girl’.

Wie is Owenn, de onbekendste artiest van Rock Werchter?
Foto:  Koen Bauters

Dat hij een danser is, zag je zo. Die pirouettes! Als de loodzware drums hem niet stevig aan de grond hadden gehouden, steeg hij op. Owenn werd begeleid door een verveeld kijkend rocktrio. Maar ‘Baby girl’ is ook een nummer van dertien in een dozijn; het beste eraan is de soulstem van Owenn. Twee vrouwen beenden na afloop weg: ‘We kwamen voor dit nummer.’ Hun namen geven, wilden ze niet. Owenn bleek zowat de guilty pleasure van de vrouwen hier: er stond zeker driehonderd vrouw voor het podium, maar we vermoeden dat weinigen dat de volgende dagen zullen vertellen.

Voor wie toch voor de muziek kwam, was de vraag: wat speel je na je enige bekende nummer? Een potige maar niet erg originele rocker die ‘Devil may care’ zou kunnen heten, een bijzonder saaie ballad die ‘Give it to me’ zou kunnen heten. Owenn werkte hard om zijn songs een soul/gospelgevoel mee te geven, maar dat zette hun gebreken alleen in de verf.

En verder: covers. Bij ‘Sex on fire’ van Kings of Leon werden Frouke en Yasmine roder bij elke keer dat Owenn zichzelf in het kruis greep. Die song lag hem het best, beter dan ‘Are you gonna go my way’ van Lenny Kravitz, en zeker beter dan ‘Crazy’ van Gnarls Barkley, waarvan Owenn en band een soort sludgemetal-versie maakten: weg lichtvoetigheid, weg sluikse dansritme.

Owenn heeft de looks en de poses van een rocker, en je voelt een entourage achter de man die nog aan het testen is welke richting ze met hem uit wil. ‘Rest of my life’, de nieuwe single waarmee hij afsloot, had de meeste hitkansen van de set, maar dat was een soort tropical techno. Terwijl Owenn op het podium had bekend dat zijn idool Lenny Kravitz is. Wil hij dan wel die kant uit? De meisjes kon het worst wezen: zij kwamen alleen maar om te kijken.

Owenn, gezien op Rock Werchter op donderdag 30 juni 2022

 ★     

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig