Cercle Brugge

Aan een voetballogo raak je niet zomaar

Lang geleden dat Cercle Brugge nog eens zo trending is geweest op het web. De reden? Het nieuwe logo. ‘Zou het door een stiekeme Club-supporter zijn gemaakt?’

Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Behalve als die kleuren groen en zwart zijn, en verwerkt in het logo van Cercle Brugge. De voetbalvereniging stelde donderdag haar nieuwe logo voor en sindsdien regent het (overwegend negatieve) reacties.

‘Geniaal dat mensen met zoiets wegkomen’, luidde het bij de ene op Twitter. ‘Dat nieuwe logo past beter op een getunede boomcar uit Zichen-Zussen-Bolder dan op een voetbaltrui’, bedacht de andere. Of nog: ‘Zou het nieuwe logo door een stiekeme Club-supporter zijn gemaakt?’

Een account gespecialiseerd in logo’s vroeg zich af of dit de ‘slechtste rebranding ooit’ is en zelfs op Reddit, het grootste forum ter wereld met 164 miljoen unieke bezoekers per maand, was het een trending topic.

‘We wilden duidelijk iets anders’, zei ceo Ben Lambrecht, die een verleden heeft bij Coca-Cola, donderdag in Het Nieuwsblad. ‘Anders, maar wel zonder afbreuk te doen aan het DNA van Cercle, ons verleden en onze waarden en normen.’

Anders is het zeker, maar is het daarom ook geslaagd? Volgens Louis-Philippe Depondt, de persverantwoordelijke van de voetbalvereniging uit 1A, is het logo ‘het resultaat van een jaar lang brainstormen en finetunen. (…) Het kroontje en de letter C maakten plaats voor een modern ogende visuele creatie, waarin onze naam zich omheen een cirkel nestelt.’

Juventus

Verandering roept keer op keer weerstand op. Als er aan een logo wordt geraakt, zit het spel op de wagen. In 2017, bijvoorbeeld, was het niet anders toen Juventus zijn kenmerkende stier op stal zette en uitpakte met een gestileerde J als vervanger.

Lambrecht en co. kunnen er troost uit putten, net als uit de woorden van Dimitri Jeurissen op de Sporza-website. ‘Het logo heeft guts en een sterke persoonlijkheid’, zei de creatief directeur bij Base Design, dat werkt voor onder meer de Amerikaanse honkbalclub New York Mets. ‘Bovendien is het ook geen afkooksel van iets anders.’

Aangeboden door onze partners

Niet te missen