Vier op de vijf Britse treinen rijden niet door massale staking
Reizigers verlaten een van de weinige treinen die het Londense Waterloo-station vandaag verwelkomt. Foto: ap

Op het Britse spoor staken werknemers voor meer loon. De hinder is groot en ook tussen Brussel en Londen rijden er minder Eurostar-treinen.

De Britten kregen sinds 1989 geen spoorstaking meer zoals die van het kaliber van vandaag. Meer dan 50.000 Britse spoorwerknemers nemen deel aan de actie van vakbond RMT en leggen het werk neer. Donderdag en zaterdag staan opnieuw stakingen gepland.

De werknemers eisen meer loon omdat ook de inflatie erg hoog is. Ze ijveren voor een loonsverhoging van 7 procent. Volgens de bonden moet steeds meer gewerkt worden voor minder geld. Onderhandelingen om hun verzuchtingen aan te pakken, slepen al twee jaar aan, schrijft de vakbond.

Voorts zijn de bonden niet opgezet met de plannen van de Britse transportminister om een minimale dienstverlening in te voeren. Dat onervaren personeel het dan een dagje zou overnemen, noemen ze een beperking van het stakingsrecht. ‘Deze regering wil confrontatie, geen onderhandelingen.’ De staking van vandaag is volgens hen nodig om jobs te beschermen. Broodnodig, zo redeneren ze, want ‘onze sporen zijn het groene transport van de toekomst’.

Vier op de vijf Britse treinen rijden niet door massale staking
Op een stakerspost maken vakbondslieden hun eisen duidelijk.  Foto:  ap

Grote hinder

De hinder voor reizigers is groot. Op amper de helft van de spoorlijnen rijden treinen. Vier treinen op de vijf zijn afgeschaft. In Londen staakt het metropersoneel mee. Britse kranten tekenen getuigenissen op van reizigers die niet op het werk raken of familiebezoeken moeten annuleren.

Niet alleen het binnenlandse treinverkeer is verstoord, ook richting het buitenland loopt het wat moeizamer dan gewoonlijk. Van en naar Londen rijden minder treinen vanuit Parijs, Amsterdam en Brussel. ‘Van en naar Brussel gaat het om een of twee verbindingen minder per dag’, verduidelijkt Eurostar-woordvoerder Stefanie Van Mierlo.

Labour-parlementsleden staken toch

De Britse premier Boris Johnson betreurt de staking. Hij waarschuwt de pendelaars voor hinder en roept bonden en bestuur op om aan tafel te gaan zitten. ‘Zonder fundamentele veranderingen aan het systeem kan de spoorwegfirma failliet gaan en riskeert de passagier nog veel meer te moeten betalen’, zo legt Johnson uit. Volgens werkgevers is een loonsverhoging met 7 procent onmogelijk. Zij achten een stijging van maximaal 3 procent realistisch en willen niet afwijken van hun plannen om een ontslagronde te houden.

Keir Starmer, oppositieleider van de Labour-partij, riep zijn parlementsleden op om niet mee te gaan staken met de arbeiders. Hoewel de regering faalde rond de onderhandelinstafel wil hij liever niet deelnemen aan activiteiten die ‘het land ontwrichten’, zo luidde de communicatie. Toch sloegen sommigen van zijn parlementsleden dat advies in de wind. De leider van de Schotse nationalisten moedigt zijn parlementariërs dan weer aan om stakingspiketten te bezoeken.