Zo voelt het om een personage in ‘Stranger things’ te zijn
Groepjes aangeschoten vrienden zijn opgedaagd voor de Stranger Things Experience, net als enkele kinderen die te jong lijken voor het gegriezel dat ons ongetwijfeld te wachten staat.  Foto:  rr

Twee weken geleden lanceerde Netflix het vierde seizoen van populaire horrorserie Stranger things. In New York ging dat niet onopgemerkt voorbij en kun je in een belevingspark gaan griezelen met de personages uit de reeks.

Acteurs met overmaatse brillen en labojassen lopen langs de wachtrij. Ze leggen uit dat je zal deelnemen aan een slaaponderzoek, ze vragen naar je ergste nachtmerrie en maken notities. We bevinden ons in de Stranger Things Experience, een nieuw belevingspark in Brooklyn rond de Netflixreeks over superheldin Eleven en haar halfwassen vrienden.

De voorbije weken kon je er in New York moeilijk naast kijken: het langverwachte vierde seizoen van Stranger things kwam eraan. Eind 2021 opende er al een pop-upwinkel op Times Square en twee weken geleden was New York één van de vijftien grootsteden waar een visueel spektakel het nieuwe seizoen op gang trok. Vijfduizend fans verzamelden bij de Empire State Building en zagen hoe de antenne bloedrood kleurde, haar flank openscheurde, en hoe een nieuwe, afgrijselijke boosdoener zich vanuit de onderwereld, ‘The Upside Down’, aan de wereld reveleerde. Sidder en beef … daar was Vecna!

Zoals de reeks van een campy griezeldrama evolueerde naar een bombastisch horrospektakel, zo groeide ook haar promotie- en merchandisemachine mee. Nu het in de ‘streamerwars’ klappen krijgt, is het geen wonder dat Netflix alles inzet op zijn eerste, echte franchise. Met 270 miljoen dollar smeet het een recordbudget aan tegen het nieuwe seizoen, en die financiële put probeert het volop te dempen met merchandising en evenementen, zoals The Experience.

Die bevindt zich op de Brooklyn Navy Yards, een omgeturnde industriële site waar vroeger oorlogschepen gebouwd werden. De Duggal Greenhouse, een soort serre, is er getransformeerd tot het Hawkins National Laboratorium anno 1985. In de reeks is het de plek waar alle onheil zijn aanvang nam. En ook in deze kopie beland je meteen in een enge sfeer.

In de wachtrij staan vooral geeks, sommigen gekleed in de outfits van de personages, tot het foute matrozenkostuumpje uit het ijssalon in de reeks toe. Groepjes aangeschoten vrienden zijn ook opgedaagd, net als enkele kinderen die te jong lijken voor het gegriezel dat ons ongetwijfeld te wachten staat.

Even later leidt een kakelende receptioniste ons naar een lobby. ‘Jullie zijn geen proefkonijnen, we zien jullie als onze vrienden,’ zegt ze daarbij. Terwijl ze uitlegt wat er verwacht wordt, begint het lab te daveren. De slaapstudie wordt al snel een overlevingstocht. In de regenboogruimte, waar in de reeks andersbegaafde kinderen getraind worden, word je door evil professor Dr. Brenner op het verkeerde been gezet. Vanaf dan schieten de jonge helden uit Hawkins ter hulp via videoschermen. Je vlucht doorheen het lab en ze helpen je ‘escape room’-gewijs uit de klauwen te blijven van rondwarende Demogorgons, onvriendelijke monsters ontleend aan de Griekse mythologie.

Aan het eind beland je in een hoogtechnologische ruimte die moet doorgaan als de Upside Down. Daar flitst een levensecht hologram van Eleven langs je heen en werk je samen ‘to save the day’. Want plots vliegen de Demogorgons je naar de strot, en dat lijkt zo realistisch dat minstens twee deelnemers zich gillend op de grond wierpen.

Mix-Tape

Nauwelijks meer dan een halfuur na je entree zit het immersiegedeelte erop. De cast bedankt je in 3D voor bewezen diensten, en plots ben je niet langer de heldhaftige handlanger, maar weer gewoon een dwaze consument. Ze leveren je over aan de Stranger things-merchandisemachine, in een winkelcentrum dat ‘Mix-Tape’ heet, een van veelkleurige neon vergeven ruimte die is opgetrokken uit enkele iconische Stranger things-sets. Je kunt er smullen in het Scoops Ahoy-ijssalon of een bloedrode Demogorgon-cocktail drinken. Je kunt er arcadespellen spelen en er zijn ook tal van ‘photo-ops’. Overal schiet het personeel ter hulp om je smartphone over te nemen terwijl je naast een rubberen monster staat of plaatsneemt op de sofa van Joyce Byers (Winona Ryder), de moederkloek uit Stranger things. Alles wat je ziet, is zo uit de reeks geplukt, en elk rekwisiet is stevig vastgeplakt.

Zo voelt het om een personage in ‘Stranger things’ te zijn
Foto:  rr

Een kaartje voor The Experience kost minstens 44 dollar, op de piekuren 67 dollar. Dat valt nog mee voor New York, en voor de meeste fans zal het zijn geld waard zijn. Het bulkt er ook van de merchandise, en die kun je tegen betaling wel meenemen. Een Stranger things-trainingspak van Nike, de dorpskrant van Hawkins met de eerste berichten over verdwenen inwoners, vinylplaten met de soundtrack, en actiefiguurtjes natuurlijk. Over enkele jaren zijn die honderden dollar waard, zeker als je ze in de verpakking laat.

Griezelen kost geld

In tegenstelling tot de lange nieuwe afleveringen voelde de immersie voor mij wat kort, de plot te kinderlijk, en wat je uiteindelijk zelf moet doen is in wezen niet meer dan je handpalmen openen om je energie naar een bepaalde plek te stralen, ‘zoals Eleven’. Fanatieke escape roomers of hardcore horrorfans kunnen misschien beter eens proberen om in New York een betaalbaar appartementje te huren. Dat is pas griezelen.

Voor de gewonere fans maken de gadgets, het spel van de acteurs, en de ongelofelijke special effects alles goed. Als je aan het eind staat te huiveren met een virtuele Demogorgon voor je neus, waan je je echt even in de Upside Down, en daarvoor hoef je niet eens een nerd te zijn.

Overigens, als Amerika wat meer aan zijn nerds zou overlaten zou er een pak minder horror zijn.

Stranger Things: The Experience in New York, vanaf 4 juni ook in San Francisco en vanaf 18 augustus in Londen

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig