Belgisch spoor zet 2.000 banen op de helling
Themabeeld  Foto:  Sven Dillen

Bij de spoorwegen verdwijnen in tien jaar tijd zo’n 2.000 banen. Personeel dat vertrekt of met pen­sioen gaat, wordt niet vervangen. Dat schrijft De Tijd woensdag op basis van de beheersovereenkomsten die op tafel liggen.

In de nieuwe beheersovereenkomsten die op tafel liggen, staat dat Infrabel tegen 2032 wil afslanken naar 9.216 werk­nemers, 900 minder dan vandaag. Bij de NMBS worden 1.771 jobs in het management en bij de ondersteunende diensten geschrapt tegen 2032. Wel zal de spoorwegmaatschappij 666 extra treinbestuurders en begeleiders aanwerven om aan hogere volumes te voldoen. Dat brengt het nettoverlies van jobs bij de NMBS op 1.105 banen.

Het gaat bij beide spoorwegbedrijven om natuurlijke afvloeiingen: personeel dat vertrekt of met pensioen gaat wordt niet vervangen. De redenering voor de afvloeiingen komt bij beide bedrijven op hetzelfde neer, schrijft De Tijd. Door investeringen in infrastructuur is minder onderhoud nodig. Een nieuwe wissel heeft volgens de Infrabel-top minder onderhoud nodig dan een oude. Ook nieuwe treintoestellen vergen minder duur onderhoud bij de NMBS.

‘Nu al 2.100 mensen tekort’

De vakbonden vinden de plannen onbegrijpelijk. Volgens de socialistische spoorbond is er nu al een tekort van 2.100 mensen om de treinen op tijd te laten rijden. Het aantal afgeschafte treinen groeit. Dat de nieuwe vervoersplannen een groei in het personen- en goederenvervoer ambiëren, gecombineerd met afvloeiingen, vinden de vakbondsleden dan ook onhaalbaar. Ze hopen dat de huidige situatie eerst kan stabiliseren, voor er over groei gepraat wordt.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig