recensie Rock
Afrekening met oude demonen
Ethel Cain is tegelijk een personage, dat louterende songs maakt over een verstikkend ruraal Amerika. Irina Rozovsky/nyt
Het debuutalbum van Hayden Silas Anhedönia (24), uit Alabama, is een donkere conceptplaat over de pijn van het opgroeien in een religieus verstikkend Amerika. Haar artiestennaam Ethel Cain is tegelijk een personage, dat in deze dertien trage songs van huis wegloopt, vermoord wordt en vanuit het hiernamaals als ‘freezer bride’ reflecteert op een god ‘die van je houdt, maar niet genoeg om je te redden’. Cain komt uit een streng religieuze familie, waaraan ze een liefde voor koorzang overhield, maar ook het trauma dat ze werd afgewezen – eerst als gay en later trans vrouw. Dit album toont een zorgvuldig geconstrueerd universum, dat in de eighties-pop van ‘American teenager’ de Amerikaanse realiteit (straatgeweld, motels, stripclubs...) schetst en in ‘Western nights’ gevaar en verlangen clustert. Daarna wordt de sfeer donker in ‘American gothic’-stijl, om met de horror van ‘Ptolemaea’ echt dramatisch te worden, waarna enkel nog verstilde muziek past. Uit bluesy americana, industriële elektronica en popmuziek boetseert de mediaschuwe, maar zeer intense Cain in dit eerste van drie albums een louterende afrekening met haar verleden. (vpb)