Telenet maakt het onmogelijk tv-reclame te ontlopen
  Foto:  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Telenet gaat over een maand ook zijn oudere televisiedecoders aanpassen, zodat kijkers reclame niet altijd meer kunnen doorspoelen. Het gaat om ruim 1 miljoen klanten, zegt de telecomprovider.

Vorig jaar maakte Telenet bekend dat het met de zendergroepen afspraken had gemaakt over een nieuw reclamemodel. Ze kwamen overeen dat kijkers tot een minuut reclame zouden moeten uitzitten voor ze hun opgenomen programma’s kunnen bekijken. Daarnaast zouden de reguliere reclameblokken in programma’s opgevraagd via de functie ‘Terugkijk TV’ niet meer kunnen worden doorgespoeld.

Voor de zenders van DPG Media (VTM) en SBS (Play) voerde Telenet dat systeem eind september in op zijn decoders van de nieuwste generatie, de zogenaamde ‘TV-box’. Intussen hebben zowat 400.000 klanten die decoder en dus ook de striktere reclameregels. In de nacht van 23 op 24 juni volgen de andere klanten, nog meer dan een miljoen, bij wie nog een oudere decoder staat.

In ruil voor de niet-doorspoelbare reclame krijgen alle klanten wel de dienst ‘Terugkijk TV’, waarmee ze programma’s van de laatste zeven dagen kunnen opvragen. Daarnaast kondigt Telenet ook een ‘zenderzone’ aan, waar afleveringen van bepaalde programma’s van de laatste 30 dagen te vinden zijn.

Proximus

Ook concurrent Proximus voerde al beperkingen in op het doorspoelen van reclame, maar gaat nog niet zo ver als Telenet. Proximus-klanten kunnen reclame niet doorspoelen bij het bekijken van programma’s op aanvraag. Bij opnames of pauzeren zijn er voorlopig geen beperkingen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig