Strengere regels voor elektrische steps: gebruiker moet minstens 16 jaar zijn
  Foto:  BELGAIMAGE

Wie vervoersmiddelen als e-steps of segways op de openbare weg wil gebruiken, zal zich aan meer regels moeten houden. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden.

Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag aangekondigd na overleg met de regionale ministers van Mobiliteit. De reglementering sluit nauw aan bij een eerder voorstel.

De nieuwe regels zijn nodig, omdat er steeds meer ongevallen gebeuren met dergelijke vervoersmiddelen. In 2020 bijvoorbeeld zouden er in Vlaanderen meer dan 200 ongevallen zijn gebeurd met e-steps, waarbij twee mensen om het leven kwamen.

Tegen de zomer moeten deze regels van kracht zijn:

  • Voor jongeren onder de 16 jaar is het verboden om nog met e-steps rond te rijden op de openbare weg. Gilkinet noemt het belangrijk ‘te vermijden dat kinderen en jonge tieners in het verkeer rijden op voertuigen die tot 25 km/u halen en die niet altijd stabiel of makkelijk bestuurbaar zijn’.
  • In speel-situaties, zoals op de zeedijk of in speelstraten, zullen jongeren hun toestellen wel nog mogen gebruiken.
  • Daarnaast worden e-steps van het voetpad verbannen. Tot nu toe werden ze er nog getolereerd bij stapvoets gebruik, maar die regel wordt niet goed genoeg nageleefd, klinkt het. Personen met een beperkte mobiliteit blijven met hun scootmobiel welkom op het voetpad. In voetgangerszones kan stapvoets gebruik wel toegestaan zijn, een bord zal dat aangeven. Wie zich daar niet aan houdt, kan een boete tot 58 euro krijgen.
  • Met twee personen tegelijk één e-step gebruiken wordt verboden. Ook hier worden overtredingen bestraft met een boete van 58 euro.
  • De overlast door geparkeerde steps moet worden ingeperkt. Er komen aparte zones. Dat kunnen verplichte parkeerzones zijn, zones waar parkeren net verboden is of nog plaatsen waar parkeren kan zonder de doorgang te belemmeren. Foutparkeren kan leiden tot een boete van 116 euro.
  • De nieuwe regels reppen met geen woord over het gebruik van een helm. Dat is tot nader order dus niet verplicht.
  • Het is al langer verboden om sneller te rijden dan 25 kilometer per uur met een e-step. Een andere huidige beperking is dat het niet toegestaan is een steps met een zadel te gebruiken. Dat blijft zo.

Daarnaast wijzen de ministers er ook op dat een aankoop van zo’n elektrisch voertuig ook ‘best geen impulsaankoop is, maar een bewuste keuze voor meer mobiliteit en meer vrijheid’.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig