Amazon opent eerste Belgische bezorgcentrum in Antwerpen
Het nieuwe bezorgcentrum van Amazon zou in Blue Gate Antwerp komen, vlak bij de Schelde.  Foto:  rr

Met een eerste bezorgcentrum bouwt de Amerikaanse e-commercereus Amazon verder aan een eigen bezorgdienst in ons land. Dat is slecht nieuws voor Bpost, al jaren de vaste koerierdienst van Amazon in België.

Amazon wil eind dit jaar een eerste bezorgcentrum in Antwerpen openen. De Amerikaanse webgigant doet dat om aan de toenemende vraag te voldoen en de capaciteit aan zijn bezorgnetwerk uit te breiden, laat het weten in een persbericht. De webreus zal de site zelf beheren en bouwt ondertussen verder een eigen netwerk uit van kleine en middelgrote (maar onafhankelijke) pakjesbezorgers, waar De Standaard eerder over berichtte.

Het bezorgcentrum, aan het Blue Gate-bedrijvenpark (in het zuidwesten van de stad) krijgt de pakketten aangeleverd vanuit de grote Amazon-sorteercentra in onder meer Frankrijk en Duitsland. In Antwerpen worden ze dan per adres gesorteerd, om ze door onderaannemers te laten afleveren bij klanten in het stadscentrum en de wijdere omgeving.

Amazon is vandaag vooral populair in Franstalig België, maar kijkt steeds nadrukkelijker naar de Nederlandstalige markt, die nog wordt gedomineerd door Nederlandse webwinkels als Bol.com en Coolblue. In 2020 werd Amazon.nl al uitgebreid tot volwaardige webwinkel, om behalve Nederland ook Vlaanderen te bedienen.

‘Economische cherrypicking’

Dat Amazon het leveren van pakjes steeds meer in eigen handen neemt, leidt tot zenuwachtigheid bij Bpost, dat in ons land al jaren de vaste koerierdienst is van de Amerikaanse webwinkel. In het zuiden van het land zou Amazon goed zijn voor ongeveer een op de vijf pakjes, zeiden twee onafhankelijke bronnen in het postbedrijf eerder tegenover De Standaard. Bpost dreigt een deel van dat volume te verliezen.

   • Amazon jaagt Bpost op met eigen koeriernetwerk

Bpost blijft een sleutelpartner in België, zegt Amazon. Maar de vakbonden van het postbedrijf vrezen dat de webreus vooral ‘het laaghangende fruit wil plukken’, door alleen in dichtbevolkte gebieden zijn pakjes te gaan leveren, terwijl Bpost zelf dreigt achter te blijven met de grotere en moeilijker te behandelen pakjes of de ­afgelegen klanten.

Dat gevaar op ‘economische cherrypicking’ is reëel, zegt Roel Gevaers, transporteconoom aan de UAntwerpen. Amazon doet dat nu al in Duitsland en Frankrijk. Als er genoeg pakjes te bedelen zijn, doet het bedrijf de levering liever zelf. ‘Twintig tot dertig jaar geleden wilden bedrijven zo veel mogelijk uitbesteden. Maar vandaag doet Amazon het tegenovergestelde, door zo veel mogelijk stappen in de leveringsketen in eigen handen te nemen.’

Met een eigen bezorgingsdienst kan Amazon ook nog meer druk zetten op de bestaande pakjesbedrijven om hun prijzen te drukken, denkt Gevaers. ‘En die zijn nu al extreem laag en amper winstgevend.’

Dat Amazon, net als Bpost-concurrenten PostNL of GLS, de koeriers niet in loondienst neemt, maar de bezorging wil uitbesteden aan onderaannemers, voedt ook de achterdocht bij de vakbonden. Volgens hen maakt die manier van werken de sector kwetsbaar voor uitbuiting. Minister van Post Petra De Sutter (Groen) deelt hun bezorgdheden en werkt aan een hervorming van de sector, waarbij onderaannemers aan banden zouden worden gelegd.

De Sutter wil onderaannemers pakjesbedrijven aan banden leggen

Vijftig nieuwe banen

De nieuwe site in Antwerpen moet eind 2022 operationeel zijn en meer dan vijftig directe banen creëren, zowel op managementniveau als voor sorteermedewerkers. Daarnaast zullen meer dan 200 chauffeurs die voor lokale bezorgbedrijven werken pakketten bij het bezorgcentrum ophalen en bij Amazon-klanten afleveren, zegt het bedrijf in zijn persbericht.

‘Sinds Amazon actief is in België heeft het een vertrouwensband opgebouwd met verschillende bezorgers in het land en zal het ook in de toekomst nauw met deze partners blijven samenwerken’, zegt Robert Viegers, Directeur van Amazon Logistics Europe.

Amazon zegt te investeren in innovatieve oplossingen voor de levering van pakjes. Zo krijgen klanten te zien hoeveel haltes de chauffeur nog voor de boeg heeft voor de levering, en kunnen ze gebruikmaken van ‘photo on delivery’, om zeker te zijn dat een pakket geleverd is.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig