Een op de vijf jonge bestuurders rijdt maandelijks na druggebruik
Drugscontrole door de politie  Foto:  Tom Palmaers

In twee jaar is het percentage jonge bestuurders tussen 18 en 34 jaar dat toegeeft maandelijks te rijden na druggebruik, gestegen van 11 procent naar 19 procent. Dat blijkt uit de tiende nationale ‘verkeersonveiligheidsenquête’, waarvoor verkeersinstituut VIAS 6.000 personen ondervroeg.

Acht procent van de Belgische bestuurders geeft toe minstens één keer per maand rond te rijden na druggebruik. Vooral bij bestuurders tussen 18 en 34 jaar zit het fenomeen in de lift: 19 procent van de bestuurders in die leeftijdscategorie zegt maandelijks te rijden na druggebruik.

Het feit dat het uitgaansleven door het coronavirus erg beperkt was de afgelopen jaren, heeft sommige jongeren ertoe verleid om meer drugs thuis te gaan gebruiken, vooral cannabis. Dat blijft ook na gebruik nog enige tijd in het lichaam aanwezig en kan een impact hebben op de rijprestaties, stipt Vias aan.

Mannen

Bij jonge mannen is het probleem groter dan bij vrouwen. In Vlaanderen gaat het om 21 procent van de jonge mannelijke bestuurders die druggebruik achter het stuur maandelijks toegeeft, bij de vrouwen is dat 7 procent.

Onrustwekkend is dat steeds meer bestuurders drugs combineren met alcohol. Van de bestuurders die drugs gebruiken, combineert 35 procent dat met alcohol achter het stuur. Vorig jaar lag dat in de bevraging nog op 25 procent. Bij de bestuurders tussen 18 en 34 jaar die drugs gebruiken, maakt zelfs 64 procent die combinatie met alcohol.

Lachgas

Verder valt de opkomst van lachgas op. 8 procent van de bestuurders geeft toe maandelijks minstens eenmaal rond te rijden na het gebruik van lachgas. Ook hier is de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar (19 procent) het vaakst betrokken. Vias stelt ten opzichte van vorig jaar een forse stijging in Wallonië vast bij de jonge mannelijke bestuurders van 12 naar 26 procent. In Vlaanderen gaat het om 20 procent jonge mannelijke bestuurders die maandelijks lachgas gebruiken achter het stuur, in Brussel betreft het 33 procent van de jonge mannelijke bestuurders.

Ook lachgas wordt vaak gecombineerd met alcohol: 61 procent van de jonge bestuurders combineert lachgas met alcohol. ‘Steeds vaker stelt de politie bij controles vast dat bestuurders grote flessen lachgas vervoeren in plaats van kleine ampullen’, laat Vias weten. Gezien de gevaren die lachgas met zich mee kan brengen voor de verkeersveiligheid én de gezondheid, stelt Vias voor om het bezit en gebruik ervan overal te verbieden, behalve voor professionele doeleinden.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig