camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

auto

Elektrische auto kopen te duur? Huur hem dan

Formules om een elektrische auto te huren in plaats van te kopen zullen aan belang toenemen,
meent de leasesector.

vrijdag 21 januari 2022 om 3.25 uur

De leaseformule zou de drempel van de hoge aanschafprijs van e-auto’s kunnen temperen. belga

Een elektrische auto kost een pak meer dan een vergelijkbare traditionele wagen. Daardoor blijft het aandeel elektrische wagens, en dan vooral volledig elektrische, in ons land beperkt (DS 8 januari). Op een e-auto op batterijen onder de 20.000 euro is het nog wachten.

Leasemaatschappij Arval start daarom samen met verzekeraar AG ‘Go4Lease’, waarbij particulieren een auto huren voor 4 of 5 jaar. Arval had al zo’n aanbod, maar door de samenwerking zal het die formule via de 4.000 verzekeringsmakelaars van AG verdelen, die ook het verzekeringsluik afdekken. Er zitten ook klassieke thermische wagens in het aanbod, maar de bedoeling is vooral om ‘de transitie naar een elektrisch wagenpark te ondersteunen’.

Netflix voor auto’s

De auto zou niet langer een bezit zijn, maar een abonnement worden. ‘Er ontstaat een nieuwe mindset, zeker bij jongeren’, zegt Laurent Loncke, ceo van Arval. ‘Voor hen is het gebruik van een wagen ­belangrijker dan het bezit ervan.’ Edwin Klaps van AG vergelijkt het met series huren bij Netflix in plaats van dvd’s kopen.

Zo’n formule kan mensen overtuigen voor wie de hoge aankoopprijs van elektrische auto’s een drempel is, luidt de redenering. Ook neemt ze zorgen weg over vraagtekens die nog rond e-auto’s bestaan: wat als de batterij het na verloop van tijd laat ­afweten, en wat krijg je nog voor zo’n e-auto als je die verkoopt op de tweedehandsmarkt?

Ook concurrenten als Leaseplan en Athlon bieden private leasewagens aan. Toch bleef dat een beperkt fenomeen in ons land. Vorig jaar reden er 23.500 private leasewagens over onze ­wegen. Een sterke stijging, want zeven jaar geleden waren het er amper 1.500. Maar binnen het Belgische wagenpark van bijna 6 miljoen auto’s blijft het een miniem deel. ‘Het is beperkt in België,’ erkent Klaps, ‘maar het zal hard groeien.’ Hij verwijst naar Nederland, Frankrijk en het VK, waar private lease al meer is ingeburgerd. ‘Zelfs al groeit het tot 10 procent, dan nog zijn dat erg veel wagens’, aldus Klaps.

Of het voordelig is, blijft de vraag. Test Aankoop schreef vorig week dat een wagen kopen ‘financieel gezien interessanter is’, ­zeker als je die lang wilt houden. Daar staat tegenover dat je je bij een leaseformule nergens wat van moet aantrekken, en dat je om de vier jaar een nieuwe wagen hebt.

De podcasts van De Standaard