camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

waarom 

Waarom het zakenmilieu de volkssport omarmt

zaterdag 22 januari 2022 om 3.25 uur

Een ceo die niet de Mont Ventoux op kan fietsen, telt haast niet meer mee. getty

Lange tijd was sport alleen iets voor het volk. De ­rijke zakenwereld had, op golf en tennis na, enkel oog voor volkssporten omdat sponsoring publiciteit opleverde. Dat is helemaal veranderd. Een ceo die niet de Mont Ventoux kan opfietsen, niet een marathon uitloopt en geen doorgedreven analyse maakt van het aanvallende vermogen van Anderlecht, telt haast niet meer mee. Sporters worden vanwege hun doorzettingsvermogen ook steeds meer inspiratie­figuren. Ex-wielrenner Sven Nys, bijvoorbeeld, is een graag geziene gast in het sprekersmilieu van ondernemers. Ook zakenkranten besteden steeds meer aandacht aan sport, en niet alleen aan het zakelijke aspect. De Financial Times, de meest prestigieuze ­zakenkrant ter wereld, had afgelopen maand een grote special over fietsen in de winterperiode. Spurter Mark Cavendish had het over het genot van een training bij vriesweer en gaf tips. Een reporter van de zalmroze krant trok in het zog van Londense bankiers mee op wielerweekend in de Champagnestreek – 3.500 pond per persoon – en deed uitgebreid verslag. Niemand minder dan Eddy Merckx en Johan Museeuw gaven er acte de présence. (De journalist probeerde tevergeefs te achterhalen hoeveel Merckx voor het weekend kreeg, maar vermoedde dat het om een aanzienlijk bedrag moest gaan. Hij wist wel dat Johan Museeuw – voor de journalist de lolbroek van de twee – en zijn vriendin meefietsten in ruil voor kost en inwoon.)

Niet te missen


LEES OOK

De podcasts van De Standaard

Niet te missen