Landskampioen Club Brugge wil vanaf de play-offs in april uitzonderlijke items te koop aanbieden als NFT’s, digitale certificaten waarmee iemand zich eigenaar kan noemen van een voorwerp of zelfs van een evenement. Dat schrijft De Tijd donderdag. Daarmee is blauw-zwart de eerste Belgische voetbalclub die zich op de NFT-markt stort.
Voor de Club Moments, zoals de marktplaats zal heten, slaat Club de handen in elkaar met de Amerikaanse blockchainexpert Simba. Daar zullen supporters dan bijvoorbeeld doelpunten, unieke videobeelden of zelfs quotes van spelers kunnen aankopen.
Club benadrukt dat het niet de bedoeling is om torenhoge prijzen te vragen voor de NFT’s. ‘We willen niet het Sotheby’s van de Brugse sportmomenten worden. We willen beschikbaar blijven voor alle fans’, aldus Bob Madou, chief branding officer bij Club Brugge.
Eerder verkocht ook wielrenner Wout van Aert enkele van zijn overwinningen als NFT, wat hem bijna 50.000 euro heeft opgeleverd. Andere sporters gingen hem voor: een video van twaalf seconden van een dunk van LeBron James bracht al 208.000 dollar op, terwijl een werk van Lionel Messi dan weer één miljoen euro opleverde. Ook de recordpoging van de Keniaanse marathonloper Eliud Kipchoge, die in 2019 stuntte met een marathon onder de twee uur, ging onder de hamer.